Hur man stoppar telefonförsäljare som enskild företagare (NIX).

40
Jag har haft problem med säljare som ringer hem till mig och hävdar att de har rätt till detta bara för att jag är registrerad företagare. Till slut blev jag förbannad och kollade upp vad som gäller.

Förutsättningarna är att jag har en enskild firma registrerad på samma adress som jag själv är registrerad. Firman heter samma som jag (Pontus Kylberg e.f.). Jag har ingen speciell telefon till mitt företag förutom min mobiltelefon. Mitt hemnummer är ett privatnummer (som inte är hemligt) och som jag inte har angivit som företagsnummer någonstans. Mitt hemnummer har funnits i tre år och firman i 4 månader. Jag har ställt mitt nummer i NIX spärregister sedan en tid tillbaka.

Nu ringde en säljare som påstod att han hade fått kontaktlistor från Bolagsverket för tre dagar sedan. Jag ringde Bolagsverket, men de säger att de aldrig lämnar ut ett telefonnummer, inte ens om jag har angivit numret vid registrering. Bolagsverket tror att telefonförsäljaren har en lista från UC som UC har kört mot Eniro för att fylla på med telefonnummer.

När jag ringer en jurist på Konsumentverket säger han att telefonsäljare inte har rätt att ringa hem till mig om jag inte har uppgivit mitt nummer någonstans som nummer till företaget.

Så här ska man gå tillväga.

Svara snällt och låtsas vara lite intresserad. Att bli arg funkar inte. Fråga en bit in i samtalet var de ringer ifrån ("Men vem är du som vill sälja det här fina sakerna till mig?"). När du fått namn, företag, och produkt så kan du upplysa dem om att de ringer på en privat telefon som är spärrad hos NIX och att du tänker göra en anmälan hos Konsumentverket. Detta gör du på deras hemsida. Juristen på KV ville att man skulle ha så mycket information som möjligt så jag antar att datum och tidpunkt är bra också.

Säljföretag som ringer NIX-spärrade telefoner får tydligen böta en hel del. Säljföretag som ringer företag bryr sig inte om att kolla om numren är privata och NIX-spärrade eller inte, fast de skulle kunna göra detta relativt enkelt.

Om ett företag får böta en gång så kommer de att lära sig att sortera bort NIX-spärrade nummer.

Säger en dödstrött
Pontus Kylberg
Säljare
För att jag gillar spelet = http://www.spelvakt.se
För att jag vill ha kul = http://www.tittavajahitta.se
För att jag måste jobba = http://www.hyrensaljare.se
För vad som komma skall: http://www.fotrally.se
219
1
och så ringer de klockan 21 och senare. man kan knappt vara trevlig då.
450
Jag brukar be om deras hemnummer så ringer jag upp de senare...då brukar jag aldrig mera höra av de...
1
Tänkte bumpa denna tråd eftersom den ligger högt på Google.[br][br]Jag jobbar som telefonförsäljare och vill berätta att de flesta företag alltid kollar sina telefonlistor mot NIX register. De två huvudsakliga anledningarna till att man ibland blir uppringd av försäljare trots att man är med i NIX är dels för att man kan ha registrerat sig nyligen och försäljarens telefonlista inte har hunnit uppdateras än, och dels för att det helt enkelt har slunkit med några NIXade nummer under kontrollen mot NIX register. Det är trots allt tiotusentals nummer som ska kollas av, och glapp kan alltid ske under stora databaskontroller.[br][br]Sen att man blir irriterad för att man blir uppringd på grund av en produkt som man inte är intresserad av är en sak, men då får man också tänka över i vilka sammanhang man lämnar ut sina nummer. Det är inte alltid så att företag automatiskt skummar av telefonlistor för att plocka nummer, utan folk lämnar ofta ut sina uppgifter i samband med avtal, reklam och köp av produkter där de även skriver på att de ger ut sina personuppgifter till tredje part som säljs vidare och kan användas i marknadsföringssyfte.[br][br]Att marknadsföra via telefon är inte så stor skillnad från att göra reklam via TV eller ute på stan. Du betalar skatt för att ha en gata att gå på, och du betalar en TV-avgift för att ha program att se på. Reklamavbrott i vardagen är inga konstigheter, och telefon är ibland det enda sunda mediet att nå ut med när det handlar om produkter och tjänster som verkligen kan gynna folk som är för lata och handlingsförlamade för att ta tag i sin situation.[br][br]Så tänk till innan ni slänger på luren för någon som faktiskt bara arbetar med att förmedla en produkt, och tänk DEFINITIVT till innan ni anmäler någon till NIX - det kan vara ett företag som i ärlighetens namn vill erbjuda en bra tjänst som du annars inte skulle lyfta rumpan ur soffan för att hitta.
1165
99 av 100 gånger så är det mest dravel man får höra i telefonluren från säljare som inte tar sitt jobb på särskilt stort allvar. De läser innantill mekaniskt, stakar sig, tappar luften för de glömmer andas när det saknas skiljetecken etc. Ungefär hälften kan prata svenska. [br][br]1 gång av 100 brukar det kunna ringa en säljare som faktiskt tar sitt jobb på allvar, men som väldigt sällan har något intressant att erbjuda. [br][br]Problemet är inte de potentiella kundernas aversion mot att de blir bestulna på åtskillga timmar av ideliget ringande i hemtelefonen. (Innan vi anmälde oss till Nix-registret var det ofta det kom 2-4 samtal per kväll, och sällan färre än 5 per vecka sammantaget. Och varje gång detta synnerligen oprofessionella bemötandet i andra änden.[br][br]Istället är det ett branschproblem. Branschen måste börja förstå att INGET hushåll skall behöva utsättas för mer än ett säljsamtal i veckan. Och när det ringer någon hem till en människas hem, dess borg, så måste det vara professionella och välutbildade människor som kan svara på frågor, framställa vad de vill i tydliga termer och som kan tala så man förstår. [br][br]Nix-registret borde vara online utan fördröjning alls. Vi lever i det 21:a århundrandet, och jag förstår inte alls varför inte ett nummer man vill ringa upp först går via NIX-registret, och om det inte finns med där så ringer det upp.[br][br]Tills dess får nog de som arbetar med det här försöka acceptera att människorna man ringer har helt andra saker i tankarna när de svarar i telefonen, och låter sin frustration, stress och ilska gå ut över de som ringer upp och stör dem. [br]
31
Om mitt hemnummer är spärrat via NIX är det en telefonförsäljares lagliga skyldighet att inte ringa det numret. Punkt slut! Ringer de på moblien, som jag har som företagstelefon, är det en annan sak. Om hemnumret inte är företagsnumret, varför skulle då försäljare av företagsprodukter ringa hem till en? Helt absurt.
packa lätt - packa rätt
http://www.m-kylli-emballage.se
1
Hej![br][br]Då nästan all TM idag sker till befintliga kunder så gäller inte NIX. [br]Två år efter att man varit kund eller lämnat sina uppgifter i en tävling eller liknande så får de ringa. Det är viktigt att läsa vilkoren då det i stort sätt alltid står att uppgifterna kommer att användas till marknadsföring eller liknande.[br]Detta gynnar inte TM företagen då de får kontakta personer som inte vill bli kontaktade.[br]Flera TM företag har nu egna "nix" listor för att slippa ringa personer som ändå inte vill bli uppringda. [br]En väl fungerande sådan är [email protected][br]
5
Tänk på att man kan lära sig ett och annat av den som ringer: [br][br]1. Om det är något man vill ha så kan man antingen se det som att: [br][br]  A) Man får hjälp av någon att se till att man får vad det nu är och köper (jag håller inte med om att det är dravel i 99 av 100 ggr, utan kanske i 1 av 3 fall något hyfsat användbart)[br][br]  B) Man inser att eftersom det trots allt kostar lite att ha någon som ringer går det säkert alltid att googla varan/tjänsten och hitta ett prisbilligare alternativ nu när man känner till vad rätt terminologi och dylikt är och har kunnat förhöra sig med någon (telefonsäljaren) vad man bör tänka på och vad man bör se upp med vid köp av sådan vara/tjänst.[br][br]2. Om man INTE vill ha det så kanske man kan lära sig något om vad man själv (INTE) ska säga vid egen försäljning[br][br]3. Vem vet, det kanske är en himla bra säljare som man får stort förtroende för på bara någon minut i telefon. Där är det bra att få namn och varför inte hemnummer som någon sa innan, men inte för att skrämma bort dem, utan för att du själv kanske behöver anställa en duglig säljare en dag.[br][br]Ville bara förmedla ett annat möjligt synsätt... :)[br]
40
Stoppa inte telesäljare, lär dig av dem istället. Att lyssna på säljare kan hjälpa dig att bli en bra säljare själv. En bra säljare skaffar alltid fler uppdrag. Jag läste en artikel om det i företageren, sedan dess är jag inte speciellt trött på att dem ringer.
[B]Beställ Exklusiva Visitkort[/B]
www.visitkortexperten.se
151
Jag har väl inget emot telemarketing sådär allmänt, men när det ringde en jeppe och ville sälja mig en telefonväxel för en smärre förmögenhet blev det lite fånigt, jag har ju inga anställda...
MVH Richard Andréasson
7
Jag erkänner, jag har inte läst igenom hela tråden.[br][br]Eftersom jag större delen av min karriär arbetat som innesäljare både inom B2B och B2C kan jag berätta lite om vad som gäller.[br][br]Företag får ringa företag.[br][br]Eftersom du har verksamheten i ditt hem och telefonen är registrerad på dig som privatperson gäller NIX-registret (Företaget får inte ringa dig om du inte sedan tidigare har en relation till företaget)[br][br]Vad det gäller mobiltelefon kan den aldrig registreras i NIX, där får företaget ringa dig.[br][br]Att bolagsverket inte lämnar ut dina uppgifter är inte sant. Bolagsverket har en prenumerationstjänst där företag betalar för kontaktuppgifter till nyregistrerade företag. [br][br]Det finns inga sätt att slippa undan telefonförsäljare trots att företag köper olika tjänster (sk. NIX-register-för-företag-tjänster) av mindre seriösa aktörer som påstår sig stoppa försäljningssamtal. Det ända dessa företag stoppar är sina egna säljsamtal om dessa företagsabonnemang. Man kan likna detta utpressning.[br][br][br]
119
[quote author=Ace link=topic=4403.msg31076#msg31076 date=1265703708][br]Två år efter att man varit kund eller lämnat sina uppgifter i en tävling eller liknande så får de ringa. [/quote][br][br]Nej det stämmer inte. Sex månader efter avslutat kundförhållande är gränsen, dock max ett år.[br][br]Så här står det på nix.se:[br][br][i]"...kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och Dig får företaget per telefon lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster, även om Ditt telefonnummer är spärrat. Detta gäller även en tid efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts, minst sex månader men normalt inte mer än ett år."[/i][br][br]/Peter[br][br]
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.