Frågor angående logga

2
Hej allihop!
Är precis nybliven medlem här. Verkar finnas mycket att läsa och lära sig.  🙂

Jag håller på att starta eget och har lite funderingar angående logga...

Rätta mig gärna om jag förstått fel någonstans  :-[ men som jag förstått det så ska man ha en företagslogga. Säg att företaget heter Hejhopp då gör man en logga åt det.

Sen är min tanke att företaget kommer syssla med IT-verksamhet som kommer att driva ett antal hemsidor. Varje hemsida kommer jag ju också ha en logga på. Och alla hemsidorna kommer ju inte heta hejhopp.se om man säger så...

Ska man då registrera och skydda alla hemsideloggorna eller hur bör man göra. Förhoppningen är ju att hemsidorna kommer bli stoooora  och kända  😃 så jag vill ju inte att någon annan gör en extremt lik logga.

Sidorna kommer inte ha så mycket med varandra att göra så jag kan inte komma på en vettig logga utan text heller som kan tänkas passa in på alla.

Hoppas på svar
/Nybörjaren
96
Du kan nog läsa lite om min tråd , där jag hade nästan samma fråga:[br][br][url=http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4550.0/]http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,4550.0/[/url][br][br]Bäst är alltså att försöka varumärkeskydda dina loggor, designen.
www.trcore.com-Importera från Kina+ 3D Skrivare leverantör
1616
4
Nej du behöver inte skydda din/dina logotyp/logotyper då de i grunden skyddas av upphovsrättslagen. Och nej du behöver inte ha en logotyp men...[br][br]... det kan vara ett värde att investera i en logotyp, dels för att profilera verksamheten och dels för att en logotyp vid rätt bruk kan innebära ett växande värde som investering.[br][br]... det kan vara bra att skydda logotypen ur den synvinkel att du då får en bekräftelse på att den är din och inte heller inkräktar på annans design/varumärke.[br]Man kan söka skydd på www.prv.se eller använda ombud så som www.mindthemark.se.[br][br]Själv skapade jag för en tid sedan en logotyp för www.blaffa.se som består av 4 olika webbsidor. En bas som vi skapade där var att nyttja en del av logotypens namn "Blaffa" med olika tilläggsnamn och typografi "Äventyrsteatern", "Vetenskapsteatern", "Bioteatern" och färgkoda de olika logotyperna olika beroende på inriktning och målgrupp. I ditt fall antar jag att samtliga webbsidor ligger under ett gemensamt företag/företagsnamn för att markera att dessa är kopplade till detta företag kan ett bättre alternativ vara att ta fram en grafisk symbol för detta och göra själva typografin för namnen på de olika sidorna mer neutral och passa samman med den grafiska ikonen kanske även i detta fall med olika färgkoder.[br][br]Tänk på att ta fram en logotyp som kan användas i flera sammanhang. Bra grundtanke är att alltid bygga en logotyp som är byggd med ett grundläggande PMS-färgsystem samt är uppbyggd av vektorer Så att logotypen kan skalas från stort till smått utan större kvalitetsförluster.[br][br]Om du köper en logotyp av någon grafisk designer/illustratör se till att du köper den exklusiva rätten.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2
Tack så mycket för kloka svar.[br][br]Jag tror det får bli så att jag har en logga för företaget och sen gör olika headers på hemsidorna som jag eventuellt varumärkesskyddar. [br][br]Är "kan själv" människa så allt tar en himla lång tid, men jag ska väl lyckas komma på en fyndig logga snart. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.