BNI - Värt tiden?

338
25
Hej!

Jag har blivit inbjuden till ett BNI-möte. Har vi några här som är eller har varit medlem?
Är det värt tiden och pengarna?
76
1
*räcker upp handen*  :nicka[br]Har gått med i höst efter noga övervägande. Jag tror det har stor betydelse vilken bransch du är med i om det är värt det. För mig som mest får jobb via kontakter och referenser är det förmodligen verkligen värt att bygga på sådana här nätverk. Jag kan inte annonsera eller liknande för att få in jobb. [br][br]Jag såg också på avgiften och kostnaderna i jämförelse med annonsering, då får du ut en hel del.  ;)[br][br]Du kan också tänka att om du får in EN enda försäljning, får du tillbaka tid och pengar då?[br][br]Du kan ju välja att nyttja det på ditt eget sätt också. Jag har bokat in mig på ett BNI-möte i en stad några timmar bort om några veckor. Där hoppas jag kunna träffa en kontakt som kan ge mig flera goda möjligheter framöver. En del BNI-team har ju hemsidor så du kan lätt se vilka som finns med.  8)[br][br]Jag tror att det tar lite tid innan det ger något men för mig tror jag det kommer vara ett fungerande sätt att nå fler, i åtminstone några år framöver.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
758
1
Att bygga nätverk som egen företagare är kanske ett av det viktigaste som finns.[br]Det känns lite onödigt att behöva betala pengar till BNI för att inse detta. :o
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Visitkort eller något som talar om för blivande konsumenter var man finns är bland det viktigaste.  Själv har jag fortfarande kvar visitkort som är mer än 30 år gamla. Där har jag också en källa för hur man ska skriva ett säljande visitkort.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
76
1
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=4638.msg22435#msg22435 date=1227571938][br]Att bygga nätverk som egen företagare är kanske ett av det viktigaste som finns.[br]Det känns lite onödigt att behöva betala pengar till BNI för att inse detta. :o[br][/quote][br][br]Ja... Nu är det inte för att inse det som i varje fall jag betalar för BNI.  ;) [br][br]Jag arbetar förresten i många nätverk, BNI behöver ju inte vara det enda. Jag är med i två kvinnliga nätverk, Företagarna samt BNI just nu plus alla andra möten och nätverkande träffar.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
338
25
Tack för alla svar![br][br]Visst är det viktigt med nätverk och allt handlar så klart om att man helst ska få ut lite mer än vad man stoppar in.[br]Kostnaden är inte allt för blodig men tiden tänker jag mest på.[br][br]Det känns lite dummt att låsa upp sig en gång per vecka under ett par timmar. Om jag förstått det rätt så är det så att det är obligatoriskt att vara med varje gång..? Det är lite det som tar emot men jag får se hur det verkar på mötet.[br][br]Kanske är det som du sa Personaleffekt att det handlar om vilken bransch man är i och kanske en hel del om vilka som är med i nätverket. Jag är lite av en allt i allo och håller på med lite av varje.[br][br]Gärna fler åsikter om BNI!
720
[quote author=Jan-E O link=topic=4638.msg22446#msg22446 date=1227610396][br]Det känns lite dummt att låsa upp sig en gång per vecka under ett par timmar. Om jag förstått det rätt så är det så att det är obligatoriskt att vara med varje gång..? Det är lite det som tar emot men jag får se hur det verkar på mötet.[br][br][/quote][br][br]Och det är av precis den anledningen jag har valt att tacka nej. Ja, kanske inte bara därför men det var en stor bidragande orsak.[br]Jag tror mer på att delta i mer informella nätverk. Inget nätverk, oavsett om man betalar för att vara med eller ej, kommer att fungera i längen om de som är med i det gör det för att få mer än de ger.[br]Någon eller några måste då ge mer än de får och när de tröttnar på att vara närande så har de tärande inte längre något att hämta och så försvinner de också.[br]Ett nätverk som fungerar bygger på ömsesidig respet för varandra som personer och i yrkesroller och man försöker se till så att alla vinner på samarbetet.[br][br]Alla männisor har ju något form av nätverk runt sig även om det inte alltid är yrkesrelaterat. Vi är en del av ett mycket mycket litet nätverk på 6 personer som i allt kompletterar varandra väl. Men alla dessa har ju sedan egna privata nätverk runt sig som man kan dra i när någon behöver något som vi andra inte själva kan ställa upp med. Det har fungerat väl för oss under snart 10 år och gett upphov till åtminstonde 15 olika bolag med bortemot 400 man anställa. [br]
1165
Jag har sista veckorna blivit ivrigt uppvaktad av både det ena och det andra eftersom ett nytt företag bildades. Det gav mig lite anledning att fundera lite.[br][br]Vissa människor passar alldeles utmärkt för nätverk av typen BNI, Företagarna etc, men jag gör det inte. Dels tycker jag att det är knepigt att avsätta tid som är styrd eftersom jag har en liten knatte på dryga året i huset. Dels föredrar jag att vara en lite smått asocial typ som rakar mig blott en gång i veckan om jag får välja själv och i övrigt ser till att hålla företagen igång. Jag har ett väldigt litet behov av att stå i rampljuset och få mina femton minuter av berömmelse inför andra, därför att det var min tur. Skall jag stå i rampljuset är det för att jag förtjänar det.[br][br]Företagande.se är ju också ett nätverk, men där man kan delta när man har tid, ork och lust. Och ingen bryr sig om jag rakade mig i morse, eller i fredags. Utan kostnad är det också.
76
1
Vad gäller tiden är det ju förstås alltid så att det är individuellt om man tycker det är värt den tiden eller inte. [br][br]"Givers gain" heter filosofin bakom BNI och det står för att den som ger får. Jag tror i alla fall att du får om du ger, jag tror också att det märks rätt snabbt om någon inte ger något... Sedan finns det ju konstaterade branscher som tjänar mer på ett medlemskap, vissa team som blivit så kallade "powerteam" med strategiskt utvalda medlemmar och andra sätt som ökar profit. [br][br]Du betalar och är med i ett år. Du förbinder dig till närvaro och om du inte kan får du ha en ersättare. Har du ingen ersättare och är borta ett visst antal ggr kan det ifrågasättas av teamets ledning. Ledningen för teamet förändras i varje fall i vårt team 2 grr per år.  [br][br]Att vara i olika skeden av sitt företagande, vara i olika branscher och i olika behov av differentierade former av nätverk är väl i stort nyckeln till ett medlemskap eller inte.  :)[br][br]Håller med om att Företagande.se är ett väldigt positivt nätverkande också.  :nicka
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
338
25
Tack igen för svaren! :)[br][br]Jag får bilda mig en uppfattning på plats helt enkelt och försöka att inte ha förutfattade meningar. Tänk om de sjunger hallelujah.. haha, nä det ska bli intressant!  :nicka[br][br]Gärna fler svar av ni som har erfarenheter av BNI![br][br]Annars kan jag återkomma med en rapport om vad jag tyckte på fredag då mötet är.
76
1
[quote author=Jan-E O link=topic=4638.msg22460#msg22460 date=1227642606][br][br]Annars kan jag återkomma med en rapport om vad jag tyckte på fredag då mötet är. [br][/quote][br][br]Ja! Det vore roligt att höra vad du tycker! :) Kan ju lägga till att jag besökte två grupper innan jag hittade "min" som jag gillade folket i! Har du fler i din kommun så skulle jag råda dig att kolla upp dem.
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
21
:-[ Vad är BNI?  :-[[br][br]Har googlat dem, men om man kunde få en kort, koncis sammanfattning vore det snällt.
822
48
[quote author=Newbie link=topic=4638.msg22481#msg22481 date=1227704075][br] :-[ Vad är BNI?  :-[[br][br]Har googlat dem, men om man kunde få en kort, koncis sammanfattning vore det snällt.[br][/quote][br][br]Bni är ett affärsnätverk där man träffas en gång per vecka och utbyter kontakter. Rätta mig om jag har fel men jag tror att det kostar ca 7000kr/år för att vara med i nätverket. [br] [br][b]Så här beskriver BNI (Business Network International) själva det på deras hemsida:[/b][br]En gång i veckan träffas företagare världen över för att ge varandra referenser till nya kunder och uppdrag. Man tillhör vitt skilda branscher och utnyttjar nätverket för att göra fler affärer. Här i Sverige finns BNI-team från Luleå i norr till Malmö i söder.[br][br]Mvh Patrik
21
Tack så mycket Patrik.
76
1
Är det någon som finns i Uppsala-området och är nyfiken så kan jag kanske ordna så ni får följa med någon gång till vårt trevliga gäng!  :)  Alltid lättare att skapa sig en uppfattning på plats eller hur? [br][br]
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
338
25
[br]Bni nötet var ok. jag har svårt att se mig gå på fler möten men vem vet. trevliga människor och många visitkort med mig hem  :P[br]kanske leder det till något bra, får nog testa något till  :-D
76
1
:) Vad bra! Du ger intryck av att ha fått en positiv inblick i nätverket. Mm, det gäller att ta snabb kontakt med dem du vill. Kom ihåg att de får nya besökare varje vecka.  ;-)
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.