Statistk foto/videoutrustning

6
Hej!

Undrar om någon vet var jag kan hitta information och statistik om foto/videoutrustnings (tillbehör specifikt) marknaden i Sverige/Europa/världen?

Har hittat hur stor den totala marknaden är i Sverige via SCB men skulle vilja ha mer specifik information om tillbehörsmarknaden.

Mvh,

jakob
1165
Mitt standardsvar på det brukar vara HUI, Handelns UtredningsInstitut. De mäter det mesta på längden, tvären och diagonalen och presenterar det sedan i alla möjliga och omöjliga sammanhang.[br][br]Vill man inte betalar HUI så kan man ibland hitta en del genom att läsa årsredovisningar och pressmeddelanden från stora företag i branschen. Att ange sin stora rejäla marknadsandel är populärt, och sedan går det ju att räkna baklänges.
223
Hej jbcarpenter,[br][br]Även jag är på jakt efter statistik för denna marknad via ett uppdrag - i synnerhet marknaden för paraplyer och stativ. Fyll gärna på i tråden med vad du hittar så gör jag detsamma (har en känsla av att Magnusfaldt här delar vårt intresse).
223
Hur hittade du totala marknaden? (Det senaste statistiken jag lyckats hitta på SCB:s webbplats är från 1980...)
223
[quote author=swetrot link=topic=4673.msg22627#msg22627 date=1228051735][br]/.../ så kan man ibland hitta en del genom att läsa årsredovisningar och pressmeddelanden från stora företag i branschen. Att ange sin stora rejäla marknadsandel är populärt, och sedan går det ju att räkna baklänges.[br][/quote][br][br]Min erfarenhet är att den metoden alltid slutar med en marknad som är 150% av sitt egentliga värde... :>[br][br][quote author=lars arenander]tools paraplyer med flera fanns tidigare vid modecenter på motsatta sidan av stora vägen  vid nybohov i Stockholm. nära Mälaren.[/quote][br][br]Nu är jag nog inte med riktigt... Menar du att vi ska fråga i paraplybutiken hur stor marknaden är?
2360
31
Foe  du har helt rätt, det var jag som var ute och cyklade  lite sent på natten så glöm mitt inlägg
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
6
Statistiska centralbyrån [br]NA/NS Mervärdeskattestatistik [br]Markus Thorsteinsen 019 17 60 82 [br]HELÅR INRIKES OMSÄTTNING I MILJ KR EXKL MOMS[br] [b]2007[/b][br][br]52  DETALJHANDEL UTOM MED MOTORFORDON, REPARATIONSVERK 501 119[br]524  Övriga specialbutiker med nya varor              211 246[br]5245  Vitvarubutiker, radio- och TV-affärer            26 834[br]52452  Radio- och TV-affärer                            17 244[br]5248  Andra specialbutiker, del 1                      44 727[br]52482  Fotoaffärer                                      1 828[br][br][b]52482 Butikshandel med fotoutrustning [br] Omfattar inte: [br] butikshandel med videokameror, jfr 52452 [/b][br] [br] Exempel på vad som ingår i kod 52482 [br] Filmkameror, butikshandel [br] Fotohandel, butikshandel [br] Framkallningsmaterial, foto, butikshandel [br] Kameror och fotografiska artiklar (ej videokameror), butikshandel [br] Kopieringsutrustning, butikshandel [br] Fotoblixtlampor, butikshandel [br] Fotoutrustning, ej videokameror, butikshandel [br] Förstorings-/förminskningsutrustning, butikshandel [br] Kopieringsmaterial, foto, butikshandel [br] Projektorer och visningsdukar, butikshandel [br] [br][b]52452 Butikshandel med ljud- och bildanläggningar samt videoutrustning (även installation i bilar, ej uthyrning) [/b][br] Omfattar även: [br] installation av ljudanläggningar i motorfordon [br] detaljhandel och installation av navigationssystem för bilar [br] Omfattar inte: [br] uthyrning av radio- och TV-utrustning, för hushållsbruk, jfr 71402 [br] [br] Exempel på vad som ingår i kod 52452 [br] Antenner, butikshandel [br] Billjudanläggningar, installation [br] Bilradio, installation [br] Bilstereoapparater, installation [br] Dvd-spelare, butikshandel [br] Grammofoner, butikshandel [br] Hemmabio, butikshandel [br] Kassettdäck, butikshandel [br] Ljudanläggningar, installation i bilar [br] Navigationssystem, bilar, detaljhandel och installation [br] Radiomottagare, butikshandel [br] Stereoanläggningar, butikshandel [br] TV-mottagare, butikshandel [br] Videokameror, butikshandel [br] Bandspelare, butikshandel [br] Bilradio, butikshandel [br] Bilstereoapparater, butikshandel [br] Cd-spelare, butikshandel [br] Förstärkare, butikshandel [br] Hemelektronik, ljud- och bildanläggningar samt videoutrustning, butikshandel [br] Högtalare, butikshandel [br] Ljudanläggningar och högtalare, butikshandel [br] Ljudutrustning, butikshandel [br] Parabol, butikshandel [br] Skivspelare, butikshandel [br] Tvapparater, butikshandel [br] Videobandspelare, butikshandel [br][br][br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.