Ta över företag eller inte?

3
Hej!

Min pappa har ett företag (Aktiebolag) där han jobbar som fastighetsförvaltare. Hans uppdragsgivare är mycket känd, och dem fastigheterna han ansvarar för är mycket centralt belägna med många olika typer av butiker mm. Så ett stort kontaktnät finns. Detta företaget är också inne på sin andra generation.

Nu är det så att jag har funderat lite från och till om jag ska ta över företaget om några år när pappa går i pension eller inte orkar jobba fulltid.
Själv är jag bara 20 år just nu och pluggar på högskolan.

Hur tycker ni jag ska resonera? Ska jag under en sommar jobba med min pappa och lära mig känna företaget och arbetet, för att se om jag trivs?

Några förslag för den grubblande?
338
25
Hej[br][br]Jag tycker det låter som en bra ide att testa ett tag. Om du upptäcker att det inte är något för dig så har du i alla fall gett det en chans vilket du annars kan komma att ångra. Du lär dig dessutom en massa saker som du har nytta av i livet.[br][br]Så testa du på! Det är min åsikt  ;)[br][br]
3
Ja, det känns som om man borde ge det en chans. Det är ju trotts allt rätt svårt att komma igång med ett eget företag från allra första början. Och om jag nu får det serverat och har fritt fram att prova så borde man kanske göra det?
2360
37
Det är inte så många som har det så bra som du och all kunskap brukar man ha nytta av, så självklart, dessutom kanske du glädjer din pappa om en för ett litet tag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
223