Ta över företag eller inte?

3
Hej!

Min pappa har ett företag (Aktiebolag) där han jobbar som fastighetsförvaltare. Hans uppdragsgivare är mycket känd, och dem fastigheterna han ansvarar för är mycket centralt belägna med många olika typer av butiker mm. Så ett stort kontaktnät finns. Detta företaget är också inne på sin andra generation.

Nu är det så att jag har funderat lite från och till om jag ska ta över företaget om några år när pappa går i pension eller inte orkar jobba fulltid.
Själv är jag bara 20 år just nu och pluggar på högskolan.

Hur tycker ni jag ska resonera? Ska jag under en sommar jobba med min pappa och lära mig känna företaget och arbetet, för att se om jag trivs?

Några förslag för den grubblande?
338
25
Hej[br][br]Jag tycker det låter som en bra ide att testa ett tag. Om du upptäcker att det inte är något för dig så har du i alla fall gett det en chans vilket du annars kan komma att ångra. Du lär dig dessutom en massa saker som du har nytta av i livet.[br][br]Så testa du på! Det är min åsikt  ;)[br][br]
3
Ja, det känns som om man borde ge det en chans. Det är ju trotts allt rätt svårt att komma igång med ett eget företag från allra första början. Och om jag nu får det serverat och har fritt fram att prova så borde man kanske göra det?
2360
37
Det är inte så många som har det så bra som du och all kunskap brukar man ha nytta av, så självklart, dessutom kanske du glädjer din pappa om en för ett litet tag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
223
Om det är företagande/ekonomi i allmänhet du vill lära dig mer om så låter fars företag som en utmärkt skola. Beslutet kan du ta när han går i pension.[br][br][quote]dessutom kanske du glädjer din pappa om en för ett litet tag.[/quote][br][br]Visserligen, men väg inte in det i resonemanget. Se till att det är [b]ditt[/b] beslut och att du inte gör det för nån annans skull. Att inte välja är också ett val.[br][br]Det finns inget som hindrar att ni anställer en VD, och du kliver tillbaka som delägare eller ägnar dig åt styrelsearbete. Då stänger du heller inte en dörr för framtiden.
3
Ni har alla rätt. Men jag vill liksom inte känna att jag ska ta över det bara för att hålla det vid liv och för att min farfar en gång startade det. Utan snarare så fall för att det är en bra möjlighet för mig själv, om jag vill prova. Och att det går rätt snabbt att komma igång.[br][br]Men jag tror att jag ska prata lite mer med pappa och sedan ta och se om jag kan jobba lite vid sidan av så att jag får lite mer kött på benen, så jag vet om det passar mig eller inte.
2360
37
Jag bara pratade av egen erfarenhet, men nog var det tufft som nyexaminerad ekonom att gå in i ett familjeföretag och se vad som behöves göras då en gång för mer än 40 år sedan. Vid överlämnandet av företaget till yngre släktingar behövdes det inte lång tid innan företaget var raserat. Så därför kan det också vara farligt att ta över och jag har varnat i åtskiliga inlägg att ha inte med familjen att göra det kan också gräva din grav. Motsägelsefullt, eller hur?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.