Stulet kontokort?

48
Hej!

Jag driver sen i våras en fiske-& friluftsbutik, både fysisk butik och e-handel.
I förra veckan fick jag en stor order (ca 7000 kr) där kunden betalade med kort, köpte bla 3 fiskerullar... Vissa omständigheter gjorde att jag blev lite misstänksam, tanken slog mig att "tänk om kunden använt ett stulet kontokort"?? Jag kontaktade min webbleverantör som även har hand om kortbetalningssystemet och de sa att jag antingen kunde ringa kunden eller vänta några dagar innan jag skickar ordern för då skulle de hinna få besked från banken om det nu var så att ett stulet kontokort använts.

Då det fattades en siffra i kundens mob.nummer så väntade jag några dagar och skickade sen varorna. Allt frid och fröjd alltså...Men nu fick jag ytterligare en order från kunden, på 10 000 kr denna gång, bla 5 fiskerullar till....å därför blir man ju lite misstänksam igen...så frågan är vad jag ska göra??? Vara glad och skicka varorna eller vart vänder jag mig annars?

Mvh
Per

Ps. Du hittar min butik på www.go-nature.se
10
Vad jag vet så har du väl ingen skyldighet att hålla koll på om kortet är stulet eller inte? [br]Har någon tappat bort sitt kort så spärrar man oftast det. [br][br][br]Vill du vara riktigt säker så kan du kanske leta upp kundens telefonnummer? [br]har du adressen så borde du få fram numret på eniro eller hitta.se? [br]Eller så får du ringa till kundens bank som har utfärdat kortet och kolla med dom.
2360
37
Har kunden rent mjöl i påsen bör han känna tacksamhet att du är noggrann.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Tycker kanske inte att ordern är så värst stor, men känns det skumt hade jag kontaktat den bank du har avtal med och frågat eller bett dem kolla så det stämmer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
48
Tack för era svar! [br]Om ordern är stor eller inte är ju kanske väldigt individuellt  ;D[br]För mig räknas det som stor - för nån annan kanske bara en "piss i nissan" som en sann halmstadbo säger...
1165
Om man känner en aning av att något är fel skall man gå till botten med det. Det är många bedragare som kunnat stoppas om bara folk vågade lita på sina instinkter istället för att låta sig styras av drömmar och förväntningar.[br][br]Slå en pling till din bank och be dem kolla. De är som regel väldigt glada om folk vågar kontrollera saker istället för att det skall bli dyrbara reklamationer och utredningar i efterhand.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.