Checklista snabbmats restaurang

2
Hejsan!

Jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg.

Jag har planer på att starta en ny form av snabbmats restaurang som jag tror skulle kunna konkurera med dem andra "snabb hamburgarna"...

Jag behöver hjälp med en checklista och prisuppfattning vad detta egentligen innebär..?
Jag tänkte att vi kunde fylla i en checklista tillsammans i den här tråden, av vad man kan tänkas behöva för att starta denna typen av restaurang.

T.ex. allt ifrån vilken typ av luftkonditionering och fettavskiljare till vilka krav det ställs på maten och regler/lagar o.s.v.

Jag hoppas innerligt att någon har möjlighet att ge mig tips, synpunkter och dela med sig av lite erfarenhet?  🙂
10
Har ingen erfarenhet av resturangbranchen :) [br][br]Men jag skulle säga ifrån min synvinkel som kund. [br][br]1. Inredningen tycker jag borde vara bättre på många "snabbmat resturanger" [br]Tittar man på två av dom största säljarna av hamburgare så verkligen "hatar" jag hur det ser ut där inne, inte bara hemskt att titta på även stolar, soffor är hemska, som att sitta på en stubbe. [br][br]2. Priset spelar ju såklart roll med, på tex McDonalds så tycker jag priserna är väldigt överdrivna om man ser på mängden mat man får. [br]Finns ett lokalt gatukök som tar lika mycket för sina hamburgare, dock får man minst dubbelt så mycket mat.[br][br]3. Jag vet inte hur många gånger man har blivit bortglömd på resturangerna, dom säger "Vi kommer ut med maten strax"    efter 10-15 minuter så får man gå bort och fråga varför det tar sån tid. svaret man får är "Du får väl komma fram och hämta det?" [br]Vet att dom ofta är väldigt stressade men något måste ju gå att göra åt det?
1165
Godkända restaurangkök som man köper nytt brukar man räkna med kostar 100.000kr i startavgift och därefter 10.000kr per sittplats. Räkna med c:a en halv miljon för köket om du har en snabbmatsrestaurang med plats för 40 gäster. [br][br]Lägg till övrig inredning, godkända personalutrymmen och kassasystem och du hamnar på säkert över miljonen för att komma igång.[br][br]Kommunen är tillsynsmyndighet, och säkert finns det mer information att få av dem vad de ställer för krav. Olika kommuner och olika inspektörer jobbar lite olika, så det kan variera på marginalen vad man ställer för krav. Men, eftersom det mesta idag bygger på egenkontroll är det viktigt att det finns människor i verksamheten som har utbildning eller stor erfarenhet av livsmedelshantering. Antingen får du anställa någon, eller så får du börja med att sätta dig själv på skolbänken.[br][br]När det gäller personliga önskemål på en snabbmatsrestaurang så är det att man skall kunna se vad som finns och vad det kostar på ETT ställe, inte genom att stå och analysera mängder av skyltar, affischer med tillfälliga erbjudanden eller att "veta" att något finns trots att det inte skyltas någonstans. [br][br]Det gör ingenting om prislistan är läsbar även för människor som står ett par meter från disken, eller som har lite dålig syn. Stort och väl belyst är alltså bra. Klart spännande med snabbmat som inte är det traditionella, eller åtminstone uppblandat med det vanliga gatuköksutbudet.
2360
37
Pizza på bit hade man i Centrala London en gång i tiden när jag var där och vilka köer. Man kunde ta ett bra mycket högre pris på dessa bitar.  I Centrala Riga brukar jag alltid gå till pannkakshuset där man kan få vilka stuvningar man önskar inrullade i pannkaka eller man tar själv. Det vägs på våg så man betalar på grammet för vad man köpt, suveränt. Det kommer jag inte missa i jul. Jag kan rapportera om det finns några nyheter sedan jag var där sist som du kan ha nytta av.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2
Tack för bra och givande svar![br][br]Är det någon som har en aning om prisuppfattning (i sthlms området) på lokaler t.ex gamla mcdonalds lokaler eller vad det kostar att hyra en hyffsat stor lokal i ett köpcentrum?
2360
37
I ett stort Centrum får du betala 3-4´per kvm eller mer beroende på storlek och hur pass intresserad man är att ta in dig. Annars ungefär upptill 3´skulle jag tro. Siffrorna jag har är några år gamla och idag kanske man kan få billigare i krisens spår.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.