Vem tjänar mest på svart arbetskraft?

25
Är det arbetsgivaren eller löntagaren?

Satt och diskuterade med en vän om just svart arbetskraft och vi kunde inte enas om vem som tjänar mest på svart arbetskraft I PENGAR..

jag skulle vilja ha ett exempel "pengamässigt" (bortse alltså från att arbetstagaren förlorar akassa, pension, försäkring osv)

Alltså ett exempel på hur mkt löntagaren fåri månaden eller år
samt
Hur mkt arbetsgivaren tjänar på det i månaden eller år

Någon som vet?
25
Är det så att arbetsgivaren tjänar mer i kronor än hans/hennes löntagare. [br][br]Säg att löntagaren tjänar 10 000 i mån svart tex...[br][br]Har man högre lön om man jobbar svart eller mindre?
1165
Det handlar ju om vad man har för betalning för det svarta arbetet. Det finns exempel på hur människor ibland har jobbat svart för 30-40kr/timmen, och då är det helt klart arbetsgivaren som är den stora vinnaren.[br][br]Sedan finns det ju fall där man i vissa bristyrken har kunnat plocka ut 250-300kr/timme och ibland mer än så svart, och då är det säkert så att det är löntagaren som är den stora vinnaren.[br][br]Ytterligare en faktor vid svartarbetet är ju vad löntagaren har för inkomster som kan tänkas minska om man redovisar inkomst. Man skall också betänka att för att en arbetsgivare skall kunna betala svart, så behöver man få svarta pengar någonstans ifrån också.[br][br]Personligen tycker jag att organiserat svartarbete är en pest som snedvrider konkurrensen och har skapat ett enormt krångligt regelverk med tillhörande omfattande kontrollapparat. Jag kan sträcka mig till en hundring eller två till en barnvakt, eller kanske en slant till grannens grabb för att tvätta bilen.
1324
2
Dom exempel som jag sett är att personen fått ca det samma som månadslönen. I detta fall tjänar ju arbetsgivaren en massa. Dom slipper arbetsgivaravg, försäkringar, semesterers, 14 dagars sjukers osv. Är ju + så det stinker om det. [br][br]Arbetstagaren slipper då a-skatten men förlorar semesterers. Är ju något + så länge man inte blir sjuk och det händer en olycka.  [br][br]Hans
25
Tack för era svar men jag skulle vilja ha siffror ca på vad de båda parterna tjänar på att jobba svart resp ha svart arbetstagare. [br][br]vet inte om jag räknar rätt nu:[br][br]Pelle jobbar med en svart lön på 10 000kr/mån (162,5kr/timmen, 160tim/mån) i handen.[br][br]Om Pelle tjänar 10 000 med en vit lön (samma arbetstid) så får han ca 7000kr i handen.[br][br]På 12 månader med svart lön har han tjänat 36000 (jobbat utan avbrott, han har ju ingen rätt till semester, tar han semester får han ju inte betalt)[br][br]Nu undrar jag hur arbetsgivarens siffror ser ut... vad stoppar han i fickan? För svart resp vit löntagare?
720
[quote author=Dragonessa link=topic=5028.msg24285#msg24285 date=1235234396][br][br]Nu undrar jag hur arbetsgivarens siffror ser ut... vad stoppar han i fickan? För svart resp vit löntagare?[br][/quote][br][br]Ja du, arbetsgivaren lär inte direkt stoppa något i egen ficka oavsett om lönen är svart eller vit. I båda fallen är lönen en kostnad som han ska ut med pengar för.[br][br]Det vanliga när någon vill ha svart lön är väl att man begär att få sin bruttolön svart. Den anställde betalar ingen skatt och arbetsgivaren betalar inga avgifter.[br][br]Med dina siffror så kan man säga[br]Vit lön 10.000 ger den anställda 7000 i handen och kostar arbetsgivaren ungefär 15000.[br]Svart lön ger den anställda 10.000 och kostar arbetsgivaren kanske 11.000-12.000.[br][br]Här har arbetstagaren fått ytterligare 3000 i månaden. lägg sedan till ytterligare pengar som naturligtvis varierar men kanske[br]1000 kr mer i bostadsbidrag[br]500 lägre avgift för barnomsorg[br]8000 i A-kassa eller sjukpeng[br]Ev kompletterande försörjningsstöd[br][br]Säga att ungefär samma summa som du tjänar svart får du också in från samhället i form av olika bidrag, då tjänar arbetstagaren ungefär 13000 extra i månaden och arbetsgivaren tjänar kanske max 5000 på en månad.
2360
37
Resultat från tingsrätten när jag satt där och dömde. Några lever lyxliv nere vid medelhavet och har inga planer på att komma till Sverige. Men för dessa rör det sig  om mellan 5 och 50 millioner att dela på. det finns väl avbräck även för dessa men så har vi alla de andra, alltifrån dryga dagsböter till de med mat och husrum under några år utvisning alternativt yrkesförbud som företagare och så har vi dessa så kallade målvakter som tacksamt inställer sig när det blir höst som undrar vad de gjor för fel, i bästa fall annars inte har en aning varför de fått en massa pengar. Det finns även ett mörketal + de ärenden som blivit för gamla. I tyskland kunde man tjäna över 100.000 för ett antal år sedan utan att skatta ville man däremot njyttja tjänster fick man deklarera. Något Sverige kanske kommer på om en 10-15 år. :D :D rtfm :giggle :bravo :OMG.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
25
[quote author=Redkon link=topic=5028.msg24286#msg24286 date=1235240387][br][quote author=Dragonessa link=topic=5028.msg24285#msg24285 date=1235234396][br][br]Nu undrar jag hur arbetsgivarens siffror ser ut... vad stoppar han i fickan? För svart resp vit löntagare?[br][/quote][br][br]Ja du, arbetsgivaren lär inte direkt stoppa något i egen ficka oavsett om lönen är svart eller vit. I båda fallen är lönen en kostnad som han ska ut med pengar för.[br][br]Det vanliga när någon vill ha svart lön är väl att man begär att få sin bruttolön svart. Den anställde betalar ingen skatt och arbetsgivaren betalar inga avgifter.[br][br]Med dina siffror så kan man säga[br]Vit lön 10.000 ger den anställda 7000 i handen och kostar arbetsgivaren ungefär 15000.[br]Svart lön ger den anställda 10.000 och kostar arbetsgivaren kanske 11.000-12.000.[br][br]Här har arbetstagaren fått ytterligare 3000 i månaden. lägg sedan till ytterligare pengar som naturligtvis varierar men kanske[br]1000 kr mer i bostadsbidrag[br]500 lägre avgift för barnomsorg[br]8000 i A-kassa eller sjukpeng[br]Ev kompletterande försörjningsstöd[br][br]Säga att ungefär samma summa som du tjänar svart får du också in från samhället i form av olika bidrag, då tjänar arbetstagaren ungefär 13000 extra i månaden och arbetsgivaren tjänar kanske max 5000 på en månad.[br][/quote][br][br]Tack för era svar![br][br]Varför kostar en svart lön på 10 000:-, 11-12 000 för arbetsgivaren?
25
Jag har fått erbjudande om svarta löner ett antal gånger i mina tidigare år som arbetssökande, men jag vill ha mina säkerheter som anställd då jag dessutom har barn. [br][br]Men i diskussion med min vän så började jag undra varför så många arbetsgivare erbjuder och i många fall BARA vill att man jobbar svart, eller kanske jobbar hälften vitt hälften svart..[br][br]Därför ville jag veta vad som ligger bakom detta, då det känns som att företaget kanske tjänar massa pengar på detta. [br][br]Hur kan en arbetsgivare motivera en lön på 10 000:-/månaden svart, som ligger ganska långt under den normala vita lönen, och säga att löntagaren tjänar 36 000:-/år på detta och att det är som betalning för semester osv. [br]Och sen säga att det är löntagaren som tjänar mest på detta.. att arbetsgivaren gör det för att vara SNÄLL????[br][br]Så min fundering blir då att detta med svart arbetskraft måste ju gynna företaget en massa pengar, för inget företag vill väl förlora pengar på att vara SNÄLL?[br][br]Om löntagaren sparat 36 000:- /år på att få svart lön.[br]Hur mkt har företaget sparat då på att ge svart lön till samma person?
1165
Nu förstår jag vad du är ute efter.[br][br]Om man låter en normal vit lön bli svart med samma månadslön, så "tjänar" arbetstagare c:a 30% i skatt, men förlorar semesterersättning (minst 12%), pensionsförmåner, ev avtalspension, försäkringsskydd, möjlighet till sjukpenning och föräldrapenning, samt möjlighet att kvalificera sig för A-kassa. [br][br]En del av detta kan kompenseras genom att man begår fler brott och plockar ut olika bidrag under tiden som man jobbar svart, men det kan bli ohyggligt dyrt i slutänden.[br][br]Arbetsgivaren sparar sociala avgifter (knappt 32%), semesterersättning (minst 12%), och ev avtalspension och försäkringar (c:a 4-5%). Utöver det kan man på goda grunder anta att det kommer in svarta pengar någonstans ifrån, och där har de förmodligen 20% extra för moms som inte betalas. (c:a 10% om det är livsmedelsmoms). [br][br]Således är det rent krasst så att arbetsgivaren tjänar mera, om allt annat är lika (vilket det sällan är).
25
Precis.. det var det jag var ute efter i siffror  :bravo[br][br]Men nu är det ju ofta så att den svarta lönen inte lika hög som om det vore vit..[br][br]Säg att Pelle skulle ha en vit lön på 15 000:-/mån, men får 10 000:-/mån svart, då blir det väl ännu större förstjänst för arbetsgivaren?
1324
2
[quote author=swetrot link=topic=5028.msg24292#msg24292 date=1235302686][br][br]Arbetsgivaren sparar sociala avgifter (knappt 32%), semesterersättning (minst 12%), och ev avtalspension och försäkringar (c:a 4-5%). [/quote]Tycker detta är en bra jämförelse. Men för att lägga till lite så är 12% lite lågt som semesterers. Sedan är det ju sociala avgifter även på semesterersättningen så jag skulle nog vilja sätta 18% där. [br]När man är egenföretagare så brukar man ju säga att om man har ett fulltidskontrakt med en kund bör man fakturera ca 1,65 av vad man skulle fått i lön på motsvarande arbete. [br]32+18+6 = 56% och sedan har företaget lite andra utgifter. [br][br][br]Sedan är ju det hemska om det händer något på arbetsplatsen. Jag vet ex på en som lagade mat svart på en restaurang. En dag fick hon kokande olja på en hand. Och det fans ju inga försäkringar som hjälpte i detta fall. plus att SGI = 0. [br][br]Hans
25
[quote author=hfohrman link=topic=5028.msg24294#msg24294 date=1235317118][br][quote author=swetrot link=topic=5028.msg24292#msg24292 date=1235302686][br][br]Arbetsgivaren sparar sociala avgifter (knappt 32%), semesterersättning (minst 12%), och ev avtalspension och försäkringar (c:a 4-5%). [/quote]Tycker detta är en bra jämförelse. Men för att lägga till lite så är 12% lite lågt som semesterers. Sedan är det ju sociala avgifter även på semesterersättningen så jag skulle nog vilja sätta 18% där. [br]När man är egenföretagare så brukar man ju säga att om man har ett fulltidskontrakt med en kund bör man fakturera ca 1,65 av vad man skulle fått i lön på motsvarande arbete. [br]32+18+6 = 56% och sedan har företaget lite andra utgifter. [br][br][br]Sedan är ju det hemska om det händer något på arbetsplatsen. Jag vet ex på en som lagade mat svart på en restaurang. En dag fick hon kokande olja på en hand. Och det fans ju inga försäkringar som hjälpte i detta fall. plus att SGI = 0. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Så vad blir det i siffror, är så usel på matte *rodnar* [br][br]Samt vad menas med siffrorna 32+18+6=56%
2066
2
Tycker detta har spårat ur. Vad är poängen med att analysera exakt hur mycket man "tjänar" på att jobba svart? Vore det inte bättre att i så fall bara råna en bank och bli miljonär på en gång?[br][br]Som företagare innebär det att du måste ha svarta inkomster för att kunna betala ut svarta löner, därmed faller alla beräkningar direkt, eller blir i alla fall mycket mer komplicerade. Ska du jämföra hur mycket mer eller mindre försäljning företaget hade haft om allt var lagligt? Företagets ej betalade skatt på de pengar som inte redovisats som vinst? osv...[br][br]Ser man det dessutom i ett större perspektiv innebär svartjobb även att staten får mindre intäkter, att finanserna för offentlig sektor minskar, att det kommer bli högre avgifter för sjukvård, skola, etc.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
Spårat ur? [br][br]Jag ställde frågan för att jag gärna ville ha mer kött på benen i framtida diskussioner med min vän och ev andra om det här med svarta löner.. [br][br]Arbetsgivarna låtsas som om de gör löntagaren en god gärning och skyltar bara om hur mkt LÖNTAGAREN tjänar.. [br][br]Aldrig får man höra något om hur mkt den här arbetsgivaren tjänar på "att vara så snäll" som betalar ut svarta löner till sina löntagare.[br][br]Jag vet några personer (speciellt i vissa brancher) där när de försöker få  vita löner får hör en hel radda om hur mkt mer de får i fickan vid svart lön.[br][br]Därför känner jag mig irriterad och tyckte det skulle vara kul att veta hur mkt arbetsgivaren tjänar på att inte ha sin personal på vit lön. [br]ATT dom tjänar på det är förståeligt för annars skulle de inte erbjuda någon svart lön.. eller hur?
2066
2
[quote author=Dragonessa][br]Spårat ur?[br][/quote][br][br]Jag har helt enkelt svårt att se poängen med att försöka räkna så exakt på det, mer än att överbevisa din vän. Det borde räcka att konstatera att genom att inte betala något till staten så blir det mer pengar kvar att dela på för arbetsgivaren och den anställde. Hur dessa pengar delas upp bestämmer vem som "tjänar mest" på det.[br][br]Nåväl, jag håller inte med om att det skulle vara något positivt, för någon part. Jag skulle aldrig komma på tanken att erbjuda min personal lön utan att betala skatt för det (olagligen). Visst, du kanske får lite mer pengar över, kortsiktigt, men jag ser inga fördelar med det långsiktigt. Detta förutsätter ju dock att man vill leva i samhället och inte utanför det. Genom att det dessutom är olagligt försätter jag dessutom både mig själv och anställda i en knepig sits - det blir lite svårt att klaga hos fack, få hjälp, hålla någon ansvarig, osv.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
Som jobbsökande träffar man ofta på arbetsgivare som erbjuder svartlön, eller åtminstone en viss del svart... [br][br]De motiverar det med att företagen går på knäna och att man inte har råd med heltidsantällningar.. [br][br]Nu tar jag en annan inriktining i ämnet då *ler*[br][br]Varför är det så dyrt att ha en anställd?
1165
Vilken bransch är du i egentligen? Jag har ALDRIG blivit erbjuden att jobba svart på mer reguljär basis. Visst, enstaka uppdrag som företagare tycker en del att man skall jobba svart, (för dem vill ha det billigare, medan jag skall ta risken), men som anställd med fasta arbetsuppgifter, icke. [br][br]Om det sedan är dyrt med anställd personal är ju en definitionsfråga. Om jag har en person anställd som drar in 500kr/timme till mitt företag, och som kostar mig 250kr/timme så är det inte dyrt. Men om man drar in 200kr/timmen men fortfarande kostar 250kr/timme så får jag snart problem.[br][br]Det svåra för små företagare är ofta inte själva kostnadsbiten i sig, utan det faktum att man när man går från sig själv i bolaget till att ha en anställd också helt plötsligt får en dubblad kostnadssida, som man måste parera med en dubblad intäktssida. Varje anställd i bolag med få anställda är en stor procentuell andel av hela bolaget. Att helt plötsligt ha anställda betyder också en rad olika ansvar med deklarationer, utbetalningar, krav på arbetsmiljö och kanske också krav på kollektivavtal. [br][br]Att ha en person anställd vitt med 100kr/timme kostar mig som arbetsgivare någonstans mellan 150-165kr/timme beroende på vilket kollektivavtal jag har och vilken "tur" jag har med frånvaro, behov av s.k. terminalglasögon och andra kostnader som är svåra att prognostisera exakt.[br][br]Av dessa pengar är 32kr sociala avgifter. Ungefär 18kr är semesterersättning med sociala avgifter och 5kr är försäkringar. Nivåerna varierar lite mellan olika avtal.[br][br]Att jämföra olika länders avgiftssystem låter sig inte göras så lätt. Det som är en skatt i ett land, är en avgift i ett annat land. Det som arbetsgivaren betalar i ett land, betalas av arbetstagaren i ett annat land. Sverige ligger i olika jämförelser bland de länder med högst kostnader för att ha okvalificerad arbetskraft anställd, medan vi inte utmärker oss på samma sätt om man ser till mer kvalificerad och högre betald personal.[br][br]Svart arbetskraft och svarta löner är inte på något sätt unikt för Sverige. Länder som Storbritannien, Frankrike, Tyskland och USA har enorma problem med samma fenomen. Hur låga skatterna än är finns det alltid människor som anser att man tjänar mer pengar om man inte betalar skatt. Begreppet "skatt är stöld" är inget svenskt påfund, utan en väldigt ultraliberal inställning som saknar förankring i verkligheten. Även i Monaco betalar man skatt.
2066
2
Det är inte dyrt att ha en anställd :)[br][br]Det som kostar är själva lönen, plus att arbetsgivaren även betalar lön under semestern, om du är sjuk (till en viss del), pengar till staten i form av arbetsgivaravgifter och en del för att administrera, betala ut och redovisa din lön.[br]Varje anställd kostar pengar, men om varje anställd gör så att företaget tjänar(eller inte förlorar) kostnaden för den anställde + lite vinst till företaget går det ju plus.[br][br]Om du menar mer generellt, så kan man prata om varför vi har de skatter vi har och hur dessa används, men det känns som det blir ett ganska stort ämne...[br][br]Att det går dåligt tycker jag är en dålig ursäkt för att erbjuda svarta pengar. Det gäller att anpassa sig och erbjuda något som dina kunder är villiga att betala för, eller till slut inse att företaget inte är lönsamt längre och lägga ner det. Så (borde) marknadsekonomi fungera :) Se SAAB t ex, jättesynd att det går dåligt, men om kunderna inte vill betala så är det ju bara att inse fakta. (Även om GM nu verkar ha haft större delen av skulden i det fallet.)[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Från att vara helt beskyddad  i Sverige är det svårt att slita sig loss. Man vävs in i olika system som de flesta inte har en aning om konsekvenserna om man ska bli företagare. Ibland får jag även titta 2 gånger om det verkligen stämmer.  Ändå är det bl.annat det jag arbetar med att hjäpa till vid start av företag. Jag skrev på en tråd för länge sedan att jag endast tog ett par uppdrag om året och det var ingen tillfällighet. Det är endast dessa som jag ser fullt ut har möjlighet att lyckas. Naturligtvis är det fler men de får kämpa sig blåa alldeles i onödan. Det är för företagare en mardröm när sysselsättningen går ner och man måste ha kvar en anställd en längre tid. Det är rena dödsstöten och det är vad som händer inom fordonsindrustin över lag. De enda som kan lyfta upp lite är de som satsade på alternativa bränslen. En uppfinnare jag läde käna för 20 år sedan hade en sådan som han själv använde men den köpet upp och lades i malpåse eller skotades. Bara med den  uppfinningen hade Saab kunnat ta sig vidare in i nästa generation med lite ändringar för lättare bil.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.