Hur starta konsultbolag?

7
Hej. Jag behöver er hjälp!

Jag kan absolut ingenting om hur det går till att starta eget, så jag behöver hjälp om hur jag ska göra och vad som är bäst. Ni får absolut skicka länkar om det är så.

Jag är anställd som konsult på ett stort teknikföretag, men skulle vilja starta ett eget konsultbolag. Dels för att jag hoppas kunna få bättre lön samt att jag vill kunna konsultera andra tjänster (IT) än vad jag arbetar med idag (Teknik).

Den största anledningen är nog lönen. Jag får väldigt risigt betalt idag via mitt konsultbolag. Mitt konsultbolag får i sin tur inte heller väldigt mycket betalt av företaget jag jobbar på. Jag har hört av min platschef att jag är en väldigt billig konsult som kostar dem ungefär lika mycket som en anställd. Jag vill alltså starta eget, så att jag själv kan få en mycket större del av kakan. Sedan är ju frågan om de vill anlita mig genom mitt egna konsultföretag, men de vet ju hur jag är och vem jag är. Nästa företag i livet däremot ställer sig säkerligen mer skeptiska då de inte känner till mig.

Är detta en tänkbar lösning?
1165
Ja, och nej...[br][br]Att enbart starta eget för lönens och arbetsupgifternas skull tror jag är en dålig idé. Ta hellre ett seriöst snack med din arbetsgivare om att du vill, och kan, göra andra saker också, och att du borde ha bättre betalt.[br][br]En annan väg kan vara att det bolag som idag verkar ha hyrt in dig på lång tid (och är nöjd med vad du gör) anställer dig med en bättre lön än du har idag. Rimligen tjänar din arbetsgivare idag en slant på dig, vilket kan hamna i din ficka istället med en sådan lösning.[br][br]Jag tror inte att någon vill betala väsentligt mycket mer för dig än de betalar idag, bara för att du startar eget. Det kan också finnas en hel del rättsliga komplikationer med att starta eget och förse sig med före detta arbetsgivarens kunder, även om man vanligen kommer undan med det.[br][br]Skall vi sedan vara ärliga är det lätt att glömma bort när man räknar på lön att man som anställd har saker som semesterlön, avtalspension, försäkringar, uppsägningstider, "rätt" att vara sjuk, "rätt" att vara föräldraledig och annat som man som egen har lätt att glömma bort eller praktiskt inte kan ta del av.[br][br]Att driva eget är dock en helt underbar väg att skapa något, testa sina gränser, sitt kunnande och sin förmåga, och inte minst att komma dit man vill.[br][br]Är du sugen på att starta eget så rekommenderar jag ett besök på www.tillvaxtverket.se där du kan få information om det mesta som berör nyföretagande.
7
Jag förstår. Men vad tror du att man kan göra för vinning om man ändå kör på eget? Min platschef sa exakt såhär:[br][br]"Vanligtvis kostar en konsult dubbelt så mycket som en anställd. Du är förvisso en konsult, men kostar bara som en anställd. Därför har vi råd att ha kvar dig. Vi förstår inte hur ditt konsultbolag kan gå runt riktigt."[br][br]Så det jag undrar mycket över är just, att ingen behöver betala mig mer, men istället för att mitt konsultbolag gör en vinning, så får jag själv den vinningen. [br]
2066
2
Fast enligt din platschef så går ju konsultbolaget med förlust... Vi behöver riktiga siffror för att kunna svara på belopp. Du får ju mellanskillnaden om du nu lyckas få företaget att betala dig samma belopp rakt av, sen avgår alla kostnader du har för företaget från det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Nu pratar vi ju ett rent konsultbolag och då kanske det inte blir så mycket kostnader förutom bokföring, telefon , dator osv. Så låt säga 10 000:- [br][br]Sedan kommer ju frågan hur avtalet ser ut. Köper han dig rakt av årsvis där du bara har 5 veckors semester ?. Och dom andra veckorna köper han dig 100% dvs 40 timmar. [br][br]Om så är fallet så skall du ta en fullmånad. (20 dagar = 160 timmar). [br]Du tar din månadslön och delar upp per timma. Vi säger 24 000:-  = 24000/160 = 150:- per timma. Detta tal lägger du på 65-70% för att täcka ugifter, semesterers, försäkringar, itp osv. [br]Så debiterar du 255:- plus moms så går du brake even med lönen. [br][br]Men som sagt. det innebär att du har ett avtal om 1 800 timmar på ett år. (45 * 40)[br][br]Sedan hur är det med milersättning ?. Får du det idag. [br][br]Hur skall konratet se ut om du inte kan jobba (sjuk, semester osv). Vem fixar ersättare ?[br][br]Är det inte fulltid är det ju en annan femma. Då får man räkna marknadsföring för resten av tiden. Hur mycket kan man sälja vid sidan av ? osv osv ?[br][br]Hans[br]  [br]
38
Instämmer - att bli konsult för att få den del av kakan som arbetsgivaren tar är inte en bra ide. Speciellt inte när allt säger att arbetsgivaren går back på det.[br][br]Att tro att man får behålla uppdraget när man blir egen är befängt, det är få förunnat, inte populärt och kan du inte hitta egna uppdrag nu, hur skall du göra för att hitta det sen? [br][br]Ett konsultbolag behöver någon som säljer och det verkar vara det som konsulter är allra sämst på - inkl mig själv. Det roliga är att andra konsulter uppfattar mig som en säljare, trots att i mina ögon är jag en tafatt säljare.[br][br]När det gäller prissättning: Sätt priset efter vad det är värt för KUNDEN, anpassat efter marknaden. Att prisa in sig kan man göra ibland, men "timlön"x1,56 (arb.avg+semester+genomsnitts sjuklön) är ingen höjdare, du kommer definitivt att gå back på det.[br][br]Vi som ägnar oss åt seriöst företagande gör det för att vi får en kick av det, inte för pengarnas skull. Ingen av oss skulle ta en anställning för att den ger oss lika mycket eller mer pengarna än vad våra företag drar in. Alla andra "företagare" är bara turister i min värld - ett sätt att få in "starade eget" i CV:et.
162
[quote author=davvan08 link=topic=5247.msg25346#msg25346 date=1239539209][br]Jag förstår. Men vad tror du att man kan göra för vinning om man ändå kör på eget? Min platschef sa exakt såhär:[br][br]"Vanligtvis kostar en konsult dubbelt så mycket som en anställd. Du är förvisso en konsult, men kostar bara som en anställd. Därför har vi råd att ha kvar dig. Vi förstår inte hur ditt konsultbolag kan gå runt riktigt."[br][br]Så det jag undrar mycket över är just, att ingen behöver betala mig mer, men istället för att mitt konsultbolag gör en vinning, så får jag själv den vinningen. [br][br][/quote][br][br][br]Fattar inte riktigt, är det ditt konsultbolag eller jobbar du för ett som är inhyrt där du arbetar nu. Om dom säger att dom inte fattar hur det kan gå runt. Då är det kanske så att det inte gör det i heller. Du bör kanske kolla upp så att din arbetsgivare betalr in dina sociala avgifter mm.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.