Köpa och hyra ut enfamiljshus

9
Jag har en fundering på att börja investera lite i fastigheter. Jag menar då inte nödvändigtvis spekulera i form av att jag förväntar mig en värdeökning som jag kan casha ut vid en försäljning utan vad jag vill åt är cash flow i form av en högre hyresintäkt än mina totala kostnader (inkl. räntekostnader för lån).

Det finns ju olika "marknadsplatser" för köp av kommersiella fastigheter och lägenhetskomplex. Vad jag dock inte ser speciellt mycket i Sverige är köp av privata enfamiljshus typ radhus och "vanliga" villor som sedan hyrs ut månadsvis. I t.ex USA är detta otroligt vanligt och ofta så de flesta investerare börjar på denna marknad. Är det bara jag som inte ser denna marknad eller är den i princip obefintlig. Jag känner inte någon som hyr sitt hus, förutom vid korta tillfällen som tillfälligt boende.

Finns det kanske någon intressant byråkrati som hindrar denna form av investering? Typ att man personligen måste bo i sin villa för att äga den eller något i den stilen?

Vad säger ni, finns det en marknad för detta? Är det någon av er som äger hus som ni hyr ut i rent investeringssyfte?
1165
Det finns en del aktörer här som äger några hus de hyr ut, men redan i din andra mening beskriver du varför det inte blir så stort. Du vill att dina hyresgäster skall betala mer för sitt boende än vad det kostar dig. Det är ju då inte helt otänkbart att den som söker boende i villa köper en istället för att hyra en, och kommer lite billigare undan. I alla fall på längre sikt.[br][br]Sverige skiljer sig också från USA i det att vi är mycket mindre flyttbenägna här. Det gör behovet av att hyra villaboende under kortare perioder i väntan på att hitta något att köpa är väsentligt mindre.
2360
37
Jag diskuterade frågan med en god vän idag då han hade haft hus i Spanien och fick betalt ett par månader för att sedan bli blåst. Är man arbetslös och har barn där kan man bo ibland flera år gratis utan att man kan göra något. Det ligger något i detta för även Sverige.  En annan god vän hade ett hus med 2 ingångar och 6 hyresgäster i varje port. han menade på att det var så lite vinst för så mycket besvär så han sålde. Stora bostadsföretag i Sverige gör lite tvärtom och köper dessa, men då har man gott om pengar många fastighetvärdar som styr upp det hela. Korttidsuthyrning för turism tror jag ger bra utdelning och det kan kanske bli aktuellt för mig inom kort i Lettland/Riga.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Självklart att det går och fungerar.[br]Har själv ett hus och flera lägenheter som jag hyr ut.[br][br]Men helst skall Ni starta ett företag för att driva denna form av uthyrning.[br]I ett företag är nästa alla utgifter avdragbara.[br][br]Vid uthyrning av privatbostad gäller schablonavdrag, kolla upp på skatteverkets hemsida.[br]Då skall Ni hyra ut mot kall hyra.  Jätteviktigt![br]Vill Ni hålla Er på den privata sidan utan allt för mycket problem är semesterbostad att rekommendera.[br][br]
7
Detta är mycket vanligt här i vissa delar av jönköping, villor uppdelade 2-4 lägenheter. [br]Det finns många som inte kan/vill köpa hus.[br][br]Har själv funderat på detta flera gånger, men då jag är högskolestudent så blir det svårt.[br]Det verkar lönsamt att köpa en fastighet med några lägenheter i som ligger lite "off" till så att säga, där fastighetspriset är lägre än mot stadens mest attraktiva område. Men det beror ju helt på din kapitalkostnad.[br][br]Där jag bor nu (stor villa med 4 lägenheter) får fastighetsägaren in ca 300 000 om året. Vet ej driftskostnad, men inte är det 300 000 om året...
632
3
Givetvis kan det vara mycket lönsamt med något sådant men såvida man inte har stort kapital att investera så måste du komma ihåg att räkna med lånekostnader. Där jag bor finns det en hel del fastigheter som det aldrig skulle löna sig att köpa för att hyra ut.[br][br]Nu vet jag inte riktigt vad priserna kan ligga på för ett flerfamiljshus i jönköping, men om vi räknar på ett köpebelopp på 2 000 000 kr så blir lånekostnaderna ganska rejäla. [br][br]Med en ränta på 3 % blir räntekostnaden 60 000 per år.[br]Med en ränta på 5 % blir räntekostnaden 100 000 per år. [br][br]Inte helt omöjligt att räntan inom en överskådlig framtid ligger på 7-8%, då får vi en räntekostnad på 140 - 150 000 kr per år. Då tillkommer drift och underhållskostnader och vi har ändå inte amorterat något. [br][br]Har man kapital att förvalta så går det dock lätt att göra en bra affär.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.