Bygge av ett lager.

19
Vet ej om jag skriver i rätt tråd. hittade ingen lämplig avdelning till denna fråga.
Det är så att vi har växt lite och får inte plats i vår gillestuga längre,
Så vi har betsämmt oss för att bygga en friggebod som vi lägger alla våra prylar från garaget i och sen bygger om garage och en del av botten våningen till ett lager.
NU har vi börjat bygget och köpt in matrial, 2 av kvitton överstiger 5000 kr.
Hur fungera momsen då?
Har jag rätt att dra av hela momsen med engång?
Eller ska den delas i flera år?
Den ena  kvitto är på massa lösvirke och färg. och den andra på själv stommen för bygget.

Jobbet gör vi själva så där blir det inte några kostnader.

Tacksam för svar!
Lasse
19
NÅN?![br][br][quote author=lasseboy link=topic=5720.msg27696#msg27696 date=1251010382][br]Vet ej om jag skriver i rätt tråd. hittade ingen lämplig avdelning till denna fråga.[br]Det är så att vi har växt lite och får inte plats i vår gillestuga längre,[br]Så vi har betsämmt oss för att bygga en friggebod som vi lägger alla våra prylar från garaget i och sen bygger om garage och en del av botten våningen till ett lager.[br]NU har vi börjat bygget och köpt in matrial, 2 av kvitton överstiger 5000 kr.[br]Hur fungera momsen då?[br]Har jag rätt att dra av hela momsen med engång?[br]Eller ska den delas i flera år?[br]Den ena  kvitto är på massa lösvirke och färg. och den andra på själv stommen för bygget.[br][br]Jobbet gör vi själva så där blir det inte några kostnader.[br][br]Tacksam för svar![br]Lasse[br][/quote]
1165
Momsen har ni rätt att dra av på en gång, eftersom den ni handlat av får betala in den på en gång.
720
Hela byggnationen i sig är inte avdragsgill så därför kan ni naturligtvis inte heller lyfta momsen. Även om ni kunnat ta upp materialet som kostnad hade ni i detta fall inte kunnat ta momsen eftersom detta i grunden avser inköp till en privatbostad där momsen per definition aldrig är avdragsgill.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.