Företag som säljer genom föreningar, skoklasser etc.

4
Hej,

Jag har funderat lite på en sak. Ett företag som säljer sina produkter genom föreningar, klasser, ungdomar etc. räknas ungdomarna/barnen som antsällda? Är det arbetsgivar avgift på alla eller är det bara en som räknas som anställd? Eller är det ens någon som räknas som anställd?
Provisionen som ungdomarna tjänar, behöver den skattas eller får dem hela slanten?
Undrar om någon kan vara snäll att förklara för mig hur detta fungerar!?

/M
102
Intressant fråga![br][br]Och hur är det i dessa tider med jultidningarna?[br]Mina barn sålde när de var små, men ngn skatt betalade de inte, någon kontrolluppgift kom det inte heller vad jag kan minnas.[br][br]Samma sak med alla (iaf många) "Homepartysäljare" som Txxxxxxxe och allt vad de heter.[br]Tror nog att de flesta av denna typen av provisionssäljare ligger om inte i den svarta så åtminstonde i den grå zonen när det gäller arbetsgivaravgifter och löner mm..[br][br]Personligen tror jag att en del företag säljer produkterna till ungdomarna, därmed är affären för företaget över, de redovisar försäljningen som de ska förmodligen.[br]Hur ungdomarna/skolklasserna sen redovisar bryr sig inte företagen om.[br][br]Men om det är så som du skriver att företaget säljer [u]genom[/u] föreningarna (alltså inte [u]till[/u]) så bör ju säljarna ses som anställda.[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
4
[quote author=pslinden link=topic=6114.msg29321#msg29321 date=1258305749][br]Intressant fråga![br][br]Och hur är det i dessa tider med jultidningarna?[br]Mina barn sålde när de var små, men ngn skatt betalade de inte, någon kontrolluppgift kom det inte heller vad jag kan minnas.[br][br]Samma sak med alla (iaf många) "Homepartysäljare" som Txxxxxxxe och allt vad de heter.[br]Tror nog att de flesta av denna typen av provisionssäljare ligger om inte i den svarta så åtminstonde i den grå zonen när det gäller arbetsgivaravgifter och löner mm..[br][br]Personligen tror jag att en del företag säljer produkterna till ungdomarna, därmed är affären för företaget över, de redovisar försäljningen som de ska förmodligen.[br]Hur ungdomarna/skolklasserna sen redovisar bryr sig inte företagen om.[br][br]Men om det är så som du skriver att företaget säljer [u]genom[/u] föreningarna (alltså inte [u]till[/u]) så bör ju säljarna ses som anställda.[br][br]//Peo[br][/quote][br][br]Jag tror du har helt rätt i det du sa om att dem säljer till ungdomarna. Jag tänkte helt enkelt inte så långt och mitt ordval med "genom" var kanske fel.[br]Tack så mycket, ibland behöver man bara se det från en annan vinkel! haha[br][br]/M
102
Jag funderade vidare lite på detta....[br][br]Jag vet faktiskt inte vad lagstiftaren eller myndigheterna säger om företagets del i det hela.[br][br]Jag menar om jag erbjuder skolklasser "Sälj 100 burkar kakor och tjäna 10.000.-".[br]De köper en burk för 10.- och säljer den för 110.- vilket ger en vinst på 10.000.-.[br][br]Det är ju ganska uppenbart från min sida att jag förutsätter att klassen inte skattar för försäljningen.[br]Jag tror inte att jag har ett juridiskt ansvar för hur skolklassen redovisar, däremot finns det ju ett moraliskt ansvar.[br]Både mot staten och den lokala butiken som oxå säljer kakor...[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
1165
Det finns lagar för detta.[br][br]Om vi börjar med homepartysäljare av det mer seriösa slaget så brukar de se till att det betalas skatt och arbetsgivaravgifter. Alternativet skulle vara ideliga revisioner och problem när Skatteverket skall granska det hela. Det är också en bra hållhake på säljarna så att de inte börjar krypa med priserna, för skatten dras som om de sålts till ordinarie pris.[br][br]Skolklasser och föreningar får, inom vissa ramar, sälja saker skattefritt för att finansiera idrottsverksamhet, klassresor etc. Företagen som förser dem med produkter säljer sakerna till idrottsföreningen eller klassen, som sedan sköter försäljningen och pengarna måste gå till den gemensamma klubbkassan. Om pengarna hamnar i någon enskilds fickor blir det omedelbara bums skatt och moms på det hela.[br][br]Många idrottsföreningar hamnar i en gråzon som då och då debatteras. Det är inte alls ovanligt att en förening av det lite större slaget har ett antal personer anställda. Ofta på lönebidrag, genom praktik och liknande. Så länge de går och kritar linjer eller tvättar bort svarta gummimärken på sargerna är det inga problem, men när klubbarna driver caféer, loppisar och korvstånd eller står på torget och säljer lotter så blir det onekligen ett rätt så grått dis om de verkligen är så ideella som de vill vara för att slippa skatta och momsa.[br][br]
4
Då kommer jag genast att tänka på aftonbladet, där jobbar ungdomar om helgerna och säljer aftonbladet och jobbar på provision. Behöver dem alltså skatta?
1165
Om kidsen tjänar tillräckligt mycket för att komma över gränsen för grundavdraget så får de lov att skatta, det spelar ingen roll om man sommarjobbar eller extraknäcker på helgerna. Nu anar jag väl att provisen är så usel att det inte går att komma upp i några större summor, precis som det var när en annan var ung och delade ut reklam och krängde DN på söndagar, men det är en annan historia.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.