Omvandla Handelsbolag till Enskild Firma

8
Jag och en kamrat har drivit ett handelsbolag under 2009 vid sidan av våra studier.

Vi har nu bestämt att han drar sig ur och att jag ska gå vidare som enskild firma. Vi säljer tjänster framförallt via utbildning inom träning och fystester och har därför inga egentliga invententarier.

Därför tänkte jag att vi kan omvandla handelsbolaget till en enskild firma, pratade med bolagsverket som pekar på att vi ska avregistrera handelsbolaget och sedan så får jag registrera en enskild firma, genom att detta genomförs på samma dag så överförs företagsnamnet till min enskilda firma.

Hur funkar det med bokföring, kontakter med banken o.s.v, ska vi avsluta dessa på samma sätt som företaget eller kan dessa "överföras" till det nya bolaget? Eller måste allt startas upp som en nygregistrering?

Är det något som jag bör kolla upp eller vara aktsam på?

Tack på förhand.
10
Det är ju nackdelen med ett HB, och det antar jag att du var medveten om när du startade ditt HB tillsammans med en vän.[br][br]Hade du istället haft ett AB hade du kunnat köpa din väns (varför startar alla företag med vänner, när det är bevisat problem med det???) aktier.[br][br]Och ja - det är 100' för att starta ett AB. Det är jag väl medveten om. Men är det verkligen lönt att starta någonting med en annan person utan att kunna ha ett startkapital på 50'? Vad kan du starta för företag som är lönsamt utan 50 tusen kronor? Sälja lussebullar på torget? Tvätta vägverkets skyltar?
151
[quote author=ekonomen link=topic=6131.msg29893#msg29893 date=1260375434][br]Det är ju nackdelen med ett HB, och det antar jag att du var medveten om när du startade ditt HB tillsammans med en vän.[br][br]Hade du istället haft ett AB hade du kunnat köpa din väns (varför startar alla företag med vänner, när det är bevisat problem med det???) aktier.[br][br]Och ja - det är 100' för att starta ett AB. Det är jag väl medveten om. Men är det verkligen lönt att starta någonting med en annan person utan att kunna ha ett startkapital på 50'? Vad kan du starta för företag som är lönsamt utan 50 tusen kronor? Sälja lussebullar på torget? Tvätta vägverkets skyltar?[br][/quote][br][br]I ett aktiebolag ställs ju faktiskt lite större krav än i en enskild firma/handelsbolag. Du måste ju ha en godkänd revisor till exempel och då snackar vi 20 000 - 50 000 kronor i arvode man skall lägga ut. Mitt företag jag idag driver är ett konsultföretag och det har inte kostat mig ens i närheten av 50 000 hittils.[br][br]Till ämnet: Det enklaste är nog att avveckla handelsbolaget och sedan starta en enskild firma. Du kan ju ha kvar samma bankkontakter med mera i din nya verksamhet. I annat fall så... Ja, jag funderar på om du skulle kunna ombilda till kommanditbolag... På så vis kan någon du känner gå in i bakgrunden i firman utan att riskera annat än insatt kapital, vilket betyder att bara du tar risken fortfarande. På så is kanske du slipper börja om från ruta 1. Någon som ser stora fel i det resonemanget?
MVH Richard Andréasson
632
3
[quote author=RAWEB link=topic=6131.msg30005#msg30005 date=1260735269][br][br]I ett aktiebolag ställs ju faktiskt lite större krav än i en enskild firma/handelsbolag. Du måste ju ha en godkänd revisor till exempel och då snackar vi 20 000 - 50 000 kronor i arvode man skall lägga ut. Mitt företag jag idag driver är ett konsultföretag och det har inte kostat mig ens i närheten av 50 000 hittils.[br][/quote][br][br]Hjälp, den som får betala 20 000 - 50 000 kr per år för revision har:[br]1. En riktigt dålig (läs: dyr) revisor eller [br]2. Ett stort bolag som kräver en mycket omfattande revision.
151
[quote author=krjh link=topic=6131.msg30009#msg30009 date=1260737825][br][quote author=RAWEB link=topic=6131.msg30005#msg30005 date=1260735269][br][br]I ett aktiebolag ställs ju faktiskt lite större krav än i en enskild firma/handelsbolag. Du måste ju ha en godkänd revisor till exempel och då snackar vi 20 000 - 50 000 kronor i arvode man skall lägga ut. Mitt företag jag idag driver är ett konsultföretag och det har inte kostat mig ens i närheten av 50 000 hittils.[br][/quote][br][br]Hjälp, den som får betala 20 000 - 50 000 kr per år för revision har:[br]1. En riktigt dålig (läs: dyr) revisor eller [br]2. Ett stort bolag som kräver en mycket omfattande revision.[br][/quote][br][br]Dessa siffror har jag tagit från olika bekanta jag har som driver aktiebolag och en släkting som är auktoriserad revisor.
MVH Richard Andréasson
632
3
Okej, jag påstår inte att du har fel, bara att de har en onödigt dyr revisor.
151
[quote author=krjh link=topic=6131.msg30011#msg30011 date=1260738158][br]Okej, jag påstår inte att du har fel, bara att de har en onödigt dyr revisor.[br][/quote][br][br]Beror på. Man vill ju ha en pålitlig revisor också, eller hur? Om han/hon är auktoriserad och har gott rykte så kanske det är värt pengarna?
MVH Richard Andréasson
632
3
Aboslut![br][br]Men kan man få en auktoriserad revisor som är mycket pålitlig och som man har regelbunden kontakt med, till en billigare penning, då är det givetvis bättre. [br][br]Sen så gissar jag att revisorn dessa personer har anlitat befinner sig på en lite större byrå, kanske också i en lite större stad.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.