Fullsatt! - Stort intresse för generationsskiftesfrågor

507
1
Närmare 200 personer samlades den 14 april på Berns för att delta i Företagarnas och Lindebergs Grant Thorntons seminarium kring generationsskiftesfrågor.



Anders Andersson, kvällens moderator inledde seminariet med att hälsa välkommen och säga:

- Det är vi småföretagare som ska rädda Sverige. Därför är det skönt att vi numera slipper gåvoskatt och arvsskatt. Men det stora intresset för den här ikväll visar att det fortfarande finns mycket kvar att göra.



Nästa punkt på agendan var tre erfarna skattekonsulter från Lindebergs Grant Thornton. Under en dryg timme gav de publiken råd och tips om hur en ägare kan göra för att överlåta sin verksamhet till nästa generation eller sälja av sitt företag. Arbetsfri försörjning för nuvarande ägaren, rättviseaspekter mot syskon och tidpunkt för form och överlåtelse var några av de punkter konsulterna gick igenom.



De poängterade också vikten av att ha vardagsjuridiken i ordning och planera i god tid för äktenskapsskillnad, dödsfall och samboförhållanden. Även vid försäljning gäller rådet att planera i god tid. Ofta kräver ju köparen att säljaren finns kvar i bolaget mellan 6 månader och tre år för att överföra kunskap och upprätthålla kundkontakter.



Under andra delen av kvällen berättade den kände krögaren Erik Lallerstedt hur han planerat för att dottern ska ta över rörelsen. Kvällen avslutades med ett fall ur verkligheten för att illustrera skattekonsulternas råd under kvällens första hälft.



Några röster från seminariet:



Gösta Kulling, 65 år, Nordisk Säljutbildning AB



- Generationsskifte är svårt i mitt fall för företaget bygger så mycket på mig som person. Jag tycker dessutom att jobbet är så roligt att jag inte kommer att pensionera mig före 70. Men jag har börjat samarbeta med min dotter som är ledarskapscoach. Eftersom jag är nybliven sambo fick jag några bra, tänkvärda tips av juristerna.



Patrik Pettersson, 35 år, plåtslagare, Norrorts Plåtslageri



- Jag ska ta över Plåtslageriet efter föräldrarna som säljer till mig. Därför är jag berörd av generationsskiftesfrågan. Men hur det ska gå till är bestämt sedan länge. Jag går alltid på seminarier av den här typen, eftersom de ger uppslag och idéer inom många områden.



Källa: Foretagarna.se
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.