Bostadslån / kreditvärdighet

60
1
Jag och min sambo planerar att köpa hus i framtiden. Hon befarar dock att kreditvärdigheten skulle anses sämre för mig som (eventuell) egen företagare än om jag har motsvarande inkomst från en anställning,

Hur ser det ut där ute i verkligheten? Anses egna företagare ha mer "osäkra" inkomster? Ställer banken högre krav på egna företagare när det gäller bostadslån? Dela med er av era erfarenheter!
1165
Kort och generellt sammanfattat: Ja, banken ställer högre krav på egna företagare än "vanliga" löntagare. Men det är inte väldigt mycket annorlunda krav, utan det brukar mer handla om att man kräver en lite större kontantinsats, och att det finns ett eget kapital i det egna företaget som gör att man klarar av lite konjunktursvängningar.
60
1
Okej, tack för svaret! Då ligger det nåt i min sambos farhågor. Bra att veta, även om det inte innebär några jättehinder.
40
Har du haft ditt företag i mer än 3 år så är det ingen större skillnad så länge din firma går bra. Kan du uppvisa din lön senaste 2 åren så kommer inte banken nedvärdera dig, kan faktiskt vara tvärt om nu när så många mister sina jobb.
[B]Beställ Exklusiva Visitkort[/B]
www.visitkortexperten.se
48
Själv fick jag låna 105% av värdet på lägenheten som jag köpte till en mycket förmånlig ränta för 2 år sedan.  Då  hade jag haft mitt företag i ca 4 år.  Så länge du kan visa upp bra bokslut osv så tror jag att man kan ha en fördel som egenföretagare. Har man en hyfsat stor omsättning i företaget kan man ju alltid hota med att byta bank om man inte får igenom lånet.[br][br]Sen kan ju bankerna ha blivit hårdare med utlåningen efter finanskrisen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.