Starta ett allt i allo-företag möjligt?

3
Hejsan, jag är arbetslös osv o får inget jobb, så funderar lite ytligt på eget företag.
Det jag inte hittar med googles hjälp är om detta är möjligt, vanligt eller seriöst.

Kan man starta ett företag som lagligt får syssla med lite allt möjligt? Exmpel syssla med
Hantverksarbeten
Import av diverse prylar
Försäljing av helt andra prylar?

Inget av dom tre stycken sakerna har något med varandra o göra, men det är dom 3 grejerna jag kan.

Är det bäst med 3olika företag eller kan man ha ett seriöst lagligt företag som gör lite allt möjligt? eller måste företag ha en inriktning?

Tacksam för svar.
1165
Du kan ha ett bolag som sysslar med lite av varje, det är inga problem. "På landet" där jag bor är vi av nöden tvungna att göra så. Företag som "Nisses ved och taxi" eller "Kalles fisk & data" är vanligare än man tror.
3
Tack för svaret,[br][br]Om man starter ett förtag som exmpel heter då nisses ved och taxi.[br][br]Kan nisses ved och taxi helt plötsligt börja importera smink och sälja? [br][br]Med andra måste man ha bestämt innan vad som ska göras, och går det att byta inriktning helt på ett företag utan några större komplikationer?[br][br]Det känns som att i mitt läge kommer man få hålla på en massa med massa, För o få saker att gå runt. [br][br]Vilka bolags typer är bästa om man vill ha lite fria händer o ider ?
1324
2
Man måste ju ha sina sysselsättningar noterade på sin f-skatt sedel. [br][br]Så lägger man till något nytt bör man uppdatera denna. Men det är ju ganska lätt. [br]Och anledningen är nog mer att man själv vill ha på fötterna. [br]Låt säga att man bedriver nisses ved och taxi med ved och taxi på f-skattsedeln. [br]Och så investerar man 100 000:- i smink men denna satsning går åt skogen. [br]Då kommer ju skattemyndigheten ifrågasätta att man drar av dom 100 000:- på något man inte sysslar med.  [br]Går det däremot jättebra och man tjänar 200 000:- till så lär skm inte ha några frågetecken. [br][br]Sedan bolagstyp. Ja det beror ju helt på vad man skall göra och hur mycket pengar man hanterar. Om man ex har stora lån och krediter i bolaget är ju ett AB att föredra då man vid en KK max förlorar aktiekapitalet. (om man inte gjort något olagligt). [br]Men för hemskt många räcker en Enskild Firma. [br][br]Sedan att starta bolag bara för man är arbetslös tror inte jag på. Utan man startar bolag för man har en idé som man brinner för. [br][br]Hans
3
Tack Hans för ett mycket läsvärt svar.[br][br][br]Nej du har helt rätt jag tror inte heller riktigt på att starta ett bolag. pga att man är arbetslös. Men det är nu man grubblar mest på hur man ska försörja sig i framtiden. Företags planer och ider har jag haft under en 5års tid. Fast det är förs nu när man har tid man börjar forska lite närmare i ämnet.
8
Tjena.[br][br]Det är aldrig fel att starta företag, men om jag inte misstar mig så försvinner A-kassa och dylikt om man startar.[br][br]Så jag tror dessvärre om man inte har en klockren ide från början som kan generera pengar från dag 1 så är det svårt att försörja sig.[br][br]Lycka till!
-----------------------------------------------
Med vänliga hälsningar

// Victor

www.javalicious.se
Din kaffebutik online!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.