Fördelar/nackdelar anställd eller konsult?

1
Hej. Jag är i diskussion med ett mycket litet företag angående anställning. Jag har blivit erbjuden en anställning, men ej ännu skrivit något formellt avtal. Jag fick idag förfågan om jag skulle kunna tänka mig en lösning där jag agerar konsult för dem och fakturerar istället för löneavi. Till en början kommer tjänsten vara deltid, men till nästa år skall tjänsten bli 100%.
Jag vet inte hur jag skall ställa mig till denna förfrågan, och vad som är mest fördelaktigt för min del. Jag kan se att så länge tjänsten inte är 100% är det en smart och flexibel lösning, då jag kan ta andra uppdrag. Men, då uppdraget övergår i 100% - är denna lösning tillåten? Vad skall jag tänka på? Hur kalkylerar jag för saker som semesterdagar, sjukpenning och pension? Mycket tacksam för svar!
1324
2
Just hur du skall kalkylera beror .på din ålder + hur mycket ditt företag skall stå för kostnader. [br][br]Vi brukar ha en liten mall för en 40 år gammal företagare att debitera 1,65 ggr det som skulle varit lön och sedan lägga på moms. Då har man täckt lite grundkostnader som försäkring , bokföring och en dator. [br][br]Hans
338
25
Fördelar som konsult:[br][br][list][br][li]Du kommer att lära hur det funkar att driva företag och du kan ta in fler uppdrag.[/li][br][li]Du kan göra avdrag för en mängd saker som resor och inköp.[/li][br][li]Är du duktig på det du gör så borde du kunna tjäna mer pengar som konsult då företaget tar mindre risk vilket gör att du kan kräva högre konsultarvode.[/li][br][/list][br][br]En del skulle säga att det innebär mindre trygghet att vara konsult men vill inte företaget ha dig kvar eller inte kan erbjuda mer jobb så spelar det ingen roll. Du kommer att bli av med det ändå. Jag skulle vilja säga att du har mer frihet istället. Det kan vara mer värt än "trygghet" 8)[br][br]Att det är 100% ska inte vara några problem. Reglerna är ändrade vad jag förstått så att man som företagare kan ha bara en uppdragsgivare.[br][br]Kanske hjälpte de svaren lite till

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.