Bra bok om att starta fysisk butik?

24
Hej!

Har haft min webshop i ca 1 år och det går förvånansvärt bra 🙂 Men jag är väldigt sugen på att öppna en kompletterande fysisk butik.

Har ni några bra tips på böcker som konkret behandlar hur man startar upp en butik? Jag skulle vilja läsa en bra tipsbok helt enkelt, på vad man ska tänka på. Har tittat på den här: Butiksboken - "Här får du en helhetssyn på butiksarbete och samtidigt handfasta tips och råd om hur du kan förbättra, utveckla och se nya möjligheter i just din butik."

Men vet inte om den är nåt i den stilen? Söker lite av en nybörjarbok. Har läst lite av Stefan Ekberg förut och gillar hans böcker, men hittar ingen som vänder sig till den som inte redan har fysisk butik.

Tacksam för alla tips 🙂
24
Kanske ska tillägga att jag är ute efter rent konkreta tips om uppstarten, t ex info om lagar och regleringar i och med att man har butik, vad för kassa man ska ha osv. Jag skulle verkligen behöva en lista på vad som måste göras innan man slår upp portarna, så man inte missar nåt viktigt. [br][br]Marknadsföring och sådana tips har jag redan läst mycket om.[br][br]Eller är det så "enkelt" som att hyra lokal, smälla upp all inredning och produkter (på ett lockande sätt förstås), skaffa kassa med nya systemet och öppna?[br][br][br][br]
632
3
Har tyvärr inga bra tips att ge gällande detta. Men jag vill ställa dig en fråga.[br][br]Varför vill du starta en fysisk butik om webshoppen går över förväntan?[br]En fysisk butik medför så otroligt mycket mer kostnader och även förpliktelser om kunderna skall vara nöjda.[br][br]Men kanske behöver du öka omsättningen eller liknande för att kunna leva på det? Som sagt, bara nyfiken på dina tankar om att starta en fysisk butik under en period där allt kretsar mer och mer kring internet.
24
Hej krjh! Jag förstår att du ställer dig den frågan, det är just det som gjort att jag inte startat butik tidigare. Det går bra i webbutiken och givetvis är jag rädd för att öppna butik... tänk om det inte lönar sig jämfört med webbshoppen? Men jag har insett att jag aldrig kommer att få svar om jag inte öppnar, och jag är beredd att lägga ner mig för att det ska bli bra.[br][br]Sen är det som du läst mina tankar, för det är just det med att jag behöver öka omsättningen för att kunna leva på det fullt ut. Jag vill inte ha jobb vid sidan om utan ägna mig åt detta på heltid. Och det är svårt att få såpass mycket sålt på nätet. Än så länge iaf... [br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.