Skydda namn - varumärke

3
Hej, jag ska starta en tidning - jag har en firma med mitt personnamn.

vet någon om hur man kan kolla om ett namn finns?
..jag har googlat o kollat på bolagsverket, vem har sista ordet.
kan jag ta ett namn så länge det inte finns?
..finns de ändå någon regel om liknande namn, då går de inte?!
kan jag skydda mitt namn? blir de lika som varumärkesskydd?

hur lång tid tar allt detta, har lite panik, har skickat till PRV, men inget svar

vet någon samtidigt.. hur o var jag kan kolla om de finns regler för att trycka och dela ut en tidning? finns de vissa normer.. eller vad som gäller.. ?
Har googlat även om detta men inte hittat någon bra sida.

tackar på förhand
Pia  8)
6
Det blir nog svårt att få registrerat bara ett personnamn, tex Lena Andersson, däremot kan du ha större chans med tex Lena Anderssons Tidning.[br][br]Vet inte vad du menar med "regler för att trycka" som du markerat särskilt. Själva trycket lär förutsätta att du levererar originalet till tryckeriet i ett format som de kan hantera men i övrigt bör det vara grönt så länge du betalar vad det kostar.[br][br]Däremot behöver du enligt lag ett utgivningsbevis från PRV. Mer info:[br]http://www.prv.se/Periodisk-skrift/Varfor-utgivningsbevis/[br][br]Ingen aning om vad du tänkt dig för tidning eller upplaga etc men du kan vilja undersöka regler för presstöd, kanske postens portotabeller för större upplagor och kanske om du i själva verket skulle vinna på att ge ut din tidning som ideell förening mm.[br][br]Lycka till!
3
så tokigt det kan bli..[br]..jag ska ha firman med mitt personliga namn[br]..tidningens namn, vill jag skydda :-), kollade just med PRV o de var grönt, så lätt att bara ringa egentligen.[br]..dom sa även att jag behövde utgivningstillstånd om de var mer än 5 nr[br][br]sedan undrade jag lite om allmänna regler, om de fanns de inom tidningsvärlden.. typ du får bara ha så många annonser på ytan?! du måste ange om det är en annons (som ser ut som reportage)?! du måste ha en faktaruta med viss info? du får skriva om detta?! absolut inte om detta?![br]..har aldrig gett ut tidning, så jag vet liksom inte o kanske de fanns lite generella regler som i allt annat ;-)[br][br]tusen tack för dock[br]Pia
6
Angående andelen annonser och huruvida det ska synas att det är annonser skulle jag i första hand tänka på mina potentiella läsare - fråga dig själv om du vill driva en seriös tidning eller en oseriös.[br][br]Svensk lag ger i många fall stöd för att skriva om det mesta i en tidning, återigen så länge du är seriös och har en ansvarig utgivare, men du kan säkert få problem exempelvis om du förtalar personer eller grupper eller skriver om kriminell verksamhet.[br][br]Vill du ha mer hjälp så får du gärna avslöja mer om din tänkta verksamhet.
3
Tack.. jag är nog nöjd så..[br]..känns som jag inte kommer klampa några på tårna :-)[br]..vill nog inte berätta mer, då de e lite nytänk, tror jag ;-)[br][br]Tänkte bara om det fanns något ställe man kunde läsa allmänt om att starta tidning och vad man bör tänka på.[br][br]Tack igen, ha en bra dag[br]Pia  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.