Ska jag ta steget?

10
Skulle behöva lite råd.
Jag är grymt sugen på att starta eget företag igen. Har tidigare drivit eget i 4 år men har de senaste 2 åren varit anställd.
Känner nu att det är eget som passar mig bäst med den frihet, ansvar, och de möjligheter som det ger att ha eget företag.

Jag har ett flertal olika affärsideer. Ett par av dom är ganska unika och det känns som att det borde gå att få snabb lönsamhet. (men man vet ju aldrig)
Jag har redan skrivit en affärsplan som innefattar ett par av mina ideer.

Mitt problem är att jag är gift och har tre barn. Min fru blev allt annat en glad då jag talade om att jag hade planer på att starta eget igen. Jag klev ur den förra tiden som egen företagare med ett par hundra tusen i skulder som vi nu betalar av på. Så jag förstår henne att hon inte gillar det.
Men jag känner verkligen att det är eget jag vill ha. Jag känner mig mer förbredd nu än tidigare, har fler ideer, är äldre och har lärt mig mycket om vad som krävs.

Men att lämna ett fast jobb med bra lön (33000 i månaden före skatt) med en fru som är emot det.....
Ska också tillägga att jag inte trivs speciellt bra på jobbet.

Hade jag varit själv hade jag garanterat tagit steget, men nu vet jag inte hur jag ska göra.

Hade man kunnat få starta eget bidrag så hade nog känts lite enklare men om jag förstår saken rätt så kan man inte få det om man kommer direkt från en fast anställning.

Vill som sagt ha råd...

2360
37
En del frågor, har du verkligen avregistrat företaget utan att dra skulerna mot inkomst av tjänst de första 5 åren i annat fall finns underskottet kvar och kan kvittas mot vinst. Det kan vara fördelaktigt att det är mer än 5 år i så fall när du avreg. bolaget. Med så bra inkomst förstår jag din hustru. Startar du ändå gäller det att vara påläst på alla nya regler som kommer den 1 juli 2010.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
12
Vis av erfarenhet så skulle jag försöka "smygbörja" med din nya verksamhet. Även om man tycker att man har en bra affärsidé så tar det alltid mycket längre tid att få snurr på försäljningen än man tror. Har man startat processen, kanske fått in en kund eller två och bevisat att affärsidén håller så tar du en mindre risk.[br][br]Sedan är det bra att ha en ekonomisk buffert innan du startar så du inte hamnar i samma knipa som förra gången. [br][br]Lycka till......
Jobbar med hlr

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.