Enklaste bolagsform och hur gå till väga?

13
1
Halloj!

Nu börjar jag känna att det är dags att ta steget, jag har under det senaste året fått tacka nej till massvis med jobb då jag inte har något företag.

Jag jobbar fulltid och vill då dra igång ett företag på hobbybasis i stort sett... och bara "ta" dom jobb som kommer in, kanske inte kommer tjäna några pengar men det viktiga inför framtiden är att etablera affärskontakter och möjliga kunder för större/mer jobb.

Kan avslöja att branchen det gäller är den grafiska ( allt från konsultation till att designa, loggor, menyer mm) Så företaget kommer erbjuda tjänster!

Nu är det så dock att jag har ingen som helst erfarenhet eller kunskap av att driva företag och vill komma igång så lätt som möjligt.


Är det enskild firma som gäller? Eller hur kommer man igång lättast och billigast?

Vad behöver jag göra innan jag kan göra första jobbet? Om det finns någon guide i steg så hade jag vart tacksam..

Så steg från beslutet att starta eget tills dess att jag "lagligt kan jobba och fakturera en kund


Alla tips är mycket varmt välkomna!


Mvh Uffe

1324
2
Om du bara skall ha den typen av jobb och inte har några utgifter så kanske ett bolag är fel sak. [br][br]Du kan ex använda "Hyr en arbetsgivare" tjänster på nätet. Själv använde jag Frilansfinans http://www.frilansfinans.se/ ett bra tag men det finns nog ett dussintal andra. Om du söker i detta forum har det diskuterats tidigare. [br][br]Sedan att starta ett bolag. Då tycker jag du går in på skatteverkets hemsida och kollar informationsträffar i ditt distrikt. Dom har bl.a starta eget dagar med många myndigheter och sedan har dom mindre starta eget informationer. [br][br]Hans
2360
37
Enskild firma är enkelt att ordna, men gå gärna dessa kurser hos skv som är gratis och ta till dig den rådgivning du kan få där. Då har du absolut minimum och därefter innan start för du ta någon fom av rådgivning från det verkliga livet och det innan start. Om du får rätt rådgivning där är det guld värd inför framtiden.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
632
3
Enklast kan vara enskild firma. Detta är också troligen billigast.[br][br]Men du bör väga in andra aspekter också, exempelvis hur bra du tjänar nu och hur mycket din beskattningsbara inkomst skulle bli om du körde genom enskild firma.[br][br]Hamnar man över brytpunkten kan det vara en idé att starta ett aktiebolag. Har du redan bra lön av anställningen så kan du i aktiebolaget dela ut vinsten och beskatta den som inkomst av kapital. 127 000 kan man dela ut per år (just nu) schablonmässigt, till 20% skatt.[br][br]Brytpunkten ligger på ca 380 000 just nu. Kommer du inte upp i detta är enskild firma antagligen bäst. Men det finns många fler aspekter man kan och bör ta hänsyn till också.
207
3
En annan snabb lösning är att registrera ett företagsnamn via verksamt och bolagsverket (900kr enskild firma), de behövs dock inte men kan vara en bra idé att sätta ett namn på sina tjänster eller produkter. Outsourca den ekonomiska biten till Frilans Finans eller liknande. Du förlorar en del % på detta, särskilt vid projekt med större arvode men det är en enkel början. Du anställer dig själv och blir också en klient åt Frilans Finans och en konsult gentemot kund. Du slipper därmed också allt pappersarbete. Detta innebär dock inte att du skall trots att FF sköter pappersarbetet och ekonomin undgå en viss egenkontroll.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.