Vad krävs för min idé?

3
Jag har, vid sidan om studier, tänkt att:

- Beställa hem en bok jag skrivit och självpublicerat
- Beställa hem posters av bilder jag tagit
- Sälja dessa på olika evenemang/träffar som hålls inom den hobby jag utövar (och som produkterna handlar om)

Produkterna beställer jag via självpubliceringssajten www.lulu.com. Dessutom har den hemsidan en onlinebutik som mina produkter kommer att vara tillgängliga i - vem som helst kan alltså beställa dem direkt via nätet.

Slutligen tänker jag också starta en hemsida där produkterna beskrivs, med länkar till lulu.com där de går att köpa. Och eventuellt kommer jag att köpa reklamplats på en hemsida inom hobbyn.

Nu är mina frågor:

- Kan jag göra allt detta utan att starta företag och helt enkelt, som för en hobbyverksamhet, ta upp eventuell vinst i deklarationen? Det rör sig inte om några stora volymer eller summor, under 10 000. Jag gör detta helt på min fritid och det är inte något jag räknar med kan försörja mig på något vis.
- Om jag måste starta eget, hur tusan går jag till väga? Har läst massor om att starta företag, ha en affärsplan, vilka risker man ska tänka på, osv. Och är helt redo att dra igång! Men vilken ände böjar man vid? Vilka papper måste skickas in och vart?

Tack för eventuella svar!
2360
37
Med ditt svar fortsätt som hobby och det lär knappast bli någon vinst att reovisa om du kan lite om avdrag, annars kan du låna på biblioteket om det.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.