Investera i fastigheter

fredrikohlson
Jag har surfat runt och läst hit och dit, läser just nu också en bok av Donald J Trump och Robert T Kyiosaki, vilka för er som inte vet, är två snuskigt rika investerare som rekommenderar att investera i fastigheter.

Jag ska kolla runt i mitt sociala kontaktnät om någon känner någon som känner någon som äger en eller fler fastigheter för att eventuellt hitta en mentor. Överallt jag läst om fastighetsinvestering står det flera gånger om hur lätt det är och hur hög avkastning det är. Men det jag funderar över då är om jag investerar i en hyreslänga med några lägenheter, då antar jag att jag samtidigt är förvaltare och då är den mina hyresgäster hör av sig till så länge det inte gäller felanmälan som tex. Fastighetssnabben tar hand om. Alltså måste jag ta itu med deras önskemål om rust osv. Det kallar inte jag lätt? Men kul!

Vet ni några bra sidor på nätet eller andra sätt att få tag i bra info om att investera i fastigheter vill jag gärna ta det av dessa.  🙂

Eller kanske du äger en fastighet?


Tack!
// Fredrik
2360
37
Kan man och tycker det är roligt att sköta en fastighet så kan det väl gå runt  men vad jag förstår så är lönsamheten inte så god. En god vän hade en länga men tyckte inte det var mödan värt
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
Kan man fastigheter och har ett hyfsat kassaflöde från någon typ av verksamhet så kan det vara väldigt lönsamt att stoppa in pengarna i fastigheter istället för att skatta bort det som lön. De flesta pensionsförvaltare har en hel del fastigheter i sin portfölj, och väldigt rika människor har också en tendens att fylla upp sin portfölj med en icke föraktfull andel fastigheter. [br][br]Det finns förvaltare du kan hyra in som tar hand om en hel del rustningsfrågor också, inte bara gräsklippning och droppande kranar.
2360
37
Som kassaflöde är natuligtvis fastigheter eller lägenheter en bra investering, tom mycket bra. [br]som jag förstod i detta fall skulle man börja med det. I lettland kan man nu få både lägenheter och lokaler till helt andra priser än tidigare så har man en slant över är just en sådan investering mycket bra kan man sedan ha en del av företaget där så.......
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
fredrikohlson
Jag har tusen saker jag vill göra under min tid på vår underbara planet, och tur har jag som bara är 22 år än  ;)[br][br]Om jag ska investera i fastigheter på kortare sikt vet jag inte, men bestämmer jag mig för det så börjar jag med noll kronor och måste då alltså låna antagligen en summa på en bit över en miljon. Jag är absolut inte rädd för att ta risker, men jag vet inte vad bankerna säger när jag presenterar min idé och önskar ett lån på miljonbelopp. Frågan är, hur stor tror ni chansen är för mig att lyckas med ett lån eller att få pengar på andra håll?
2360
37
o%
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1165
Fastigheter som belånas till 100% blir omöjligt. Bankerna vill inte ta den risken, och inte du heller om du tänker ett varv till. En normal belåning för kommersiella fastigheter är 60-75%. Läs gärna de börsnoterade fastighetsbolagens redovisningar, de ger en bra bild av marknaden ser ut och fungerar även om de är stora.
2360
37
Lite förtydligande det var 0% att lyckas med det du föreslog men naturligtvis är det så att har man säkerhet får man lån. Själv köpte jag en lägenhet nu i luli som jag bott i, i  snart 11 år. På den lånade jag bara 2/3 för själva köpet och har då ytterligare 1/3 att låna. Om du har möjlighet till något sådant får du lånet på mycket låg ränta från ca 1,5% och uppåt. Det är ändå inte 100% då man inte får sådant lån utan det brukar ligga mellan 75-90% av värdet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.