Kan man överklaga bolagsverkets namnbeslut???

5
Jag ska starta ett AB inom ett nytt område där det inte finns så många privata företag ännu. Detta bolag ska vara RIKSTÄCKANDE med ett nätverk som utför tjänsterna.

Nu när jag ska registrera det hos Bolagsverket så har jag stött på problem, för det företagsnamn jag vill ha, finns det en enskild näringsidgare med ett väldigt snarlikt namn...typ "Svenska xxxxxxxx-ar" mot mitt "Svensk xxxxxx".
Men betydelsen är inte detsamma, tänk ren/ren... Det ena är ett djur det andra ett tillstånd. Och det vi håller på med är väldigt olika verksamheter men dock inom samma bransch.

Nu till min fråga:

Risken är stor att Bolagsverket stoppar mitt namnförslag, det lät så när jag ringde och kollade i förväg. Men en enskild firma är ju bara namnskyddad i sitt län..... Vilket borde öppna upp för ett snarlikt namn i alla andra län????

Och då undrar jag om man kan överklaga Bolagsverkets beslut? Är det möjligt att inleda en sådan process?

Han som driver den enskilda firman är 68 år och kanske lägger han av snart, men vem vet....
1165
Du kanske kan kontakta den enskilda firmaägaren och be om en skrivelse där denne person ger grönt ljus för att du använder namnet? Det brukar kunna ha en viss effekt på Bolagsverket.
10
Precis. Det kan hjälpa. Normalt sett är det dock ganska svårt att få exakt det namn man skulle önska. Har prövat att överklaga fast då utan eventuellt stöd från företagare som hindrar namnet.[br][br][br][quote author=swetrot link=topic=7580.msg34838#msg34838 date=1282838649][br]Du kanske kan kontakta den enskilda firmaägaren och be om en skrivelse där denne person ger grönt ljus för att du använder namnet? Det brukar kunna ha en viss effekt på Bolagsverket.[br][/quote]
2360
37
Ta snabbt ett annan namn så du kommer igång. Vet dessutom den andre om ditt intresse kan trissa upp priset på tänkta namn.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
Tack för era svar. Nu har jag startat upp en enskild firma där jag fick det namnet jag ville ha. Detta bara för att komma igång. Inför nästa steg att bilda aktiebolaget kommer jag kontakta personen i fråga och höra om det går bra att jag tar detta snarlika namn. Ni får hålla tummarna. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.