Tjänstledigt för att driva eget företag

26
Har nyligen startat eget och min affärsidé fungerar betydligt bättre än vad jag först trodde och det är ju positivt. problemet jag har är att jag jobbar heltid och har inte riktigt tid att spinna vidare på mitt företag som det ser ut nu. Mitt egna företag är det jag vill syssla med i framtiden men samtidigt vill jag inte bara säga upp min anställning eftersom det är en stadig inkomstkälla.

Vet någon här inne hur reglerna ser ut för att ta tjänstledigt för att driva sitt företag? Gäller det kanske bara när man ska starta eget?

Är det samma regler som gäller för alla oavsett vart man jobbar?

Hoppas på svar
1165
Det finns normalt sett ingen skyldighet för en arbetsgivare att bevilja sådan tjänstledighet. Om du är en behövd och omtyckt medarbetare som företaget inte vill tappa genom att du säger upp dig kan det finnas en del möjligheter att kanske jobba deltid eller att vara tjänstledig under ditt företags högsäsong, men jobba under andra tider.[br][br]Det hänger lite på vilken typ av arbete du har, och hur vilka möjligheter som finns att inte jobba deltid. [br][br]Sedan kan de flesta arbetsgivare stå ut med att bevilja sex månaders tjänstledigt till någon som verkligen vill vara ledig för sådant här med vetskapen att de antingen kommer tillbaka, fullt fokuserade på sitt arbete eftersom företagandet inte var deras grej, eller så har man sedan en medarbetare som säger upp sig, och man kan rekrytera ny personal som är fokuserade på sitt arbete. [br][br]Prata lite med chefen.
26
Tack för svaret.[br][br]Hittade information från ALMI: [br][br][quote]Tjänstledighet för start av företag[br]Arbetstagare har rätt till tjänstledigt från sitt arbete under högst sex månader för att be-driva näringsverksamhet. Verksamheten får inte konkurrera med arbetsgivarens verk-samhet. Ledigheten får inte heller innebära "väsentlig olägenhet" för arbetsgivaren. Rätten till ledighet gäller endast under en period hos en och samma arbetsgivare. Ar-betstagaren ska ha varit anställd hos arbetsgivaren antingen de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. Arbetsgivaren måste underrättas senast tre månader före ledighetens början. Arbetstagaren har inte möjlighet att få bidrag för start av näringsverksamhet under ledigheten, undantaget vissa stödområden. [br][/quote][br][br]Där står att jag har rätt till tjänstledighet!? Om det stämmer, vem har då gett mig den rätten och vart skulle man kunna hitta mer information?[br][br]Har talat med min arbetsgivare och dom var ok med detta om jag kunde uppvisa att jag har rätt till det. Dom hade aldrig varit med om att någon sökt detta för att starta eget. [br][br]Tack
1165
Det är ju det där med "väsentligt olägenhet" som gör det rätt så lätt för en arbetsgivare att sätta stopp för tjänstledighet. Men prata en sväng med facket så kanske de har några aktuella begrepp om vad som är OK och inte.
26
Hej! [br][br]Det är som sagt var inga problem att få ledigt eftersom personalavdelningen är OK med det men dom behöver se någonstans på papper eller liknande att samma regler gäller för mig som ska starta eget som för de som ska studera etc.  [br][br]Är det i kollektivavtalet som jag kan hitta det då med andra ord? [br]Är inte med i facket så lite dålig koll :D (fy vilken ful smiley)[br][br]Tack
2066
2
Detta regleras i [url=https://lagen.nu/1984:111]Tjänstledighetsförordningen (1984:111)[/url] och mer specifikt av [url=https://lagen.nu/1997:1293]Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Tack.[br][br]Hittade på regeringens hemsida också.[br][br]http://regeringen.se/sb/d/108/a/2269
2066
2
Jupp, där har du propositionen, dvs förslaget till att stifta lagen och mer information omkring.[br][br]För lönekontoret borde det räcka att nämna vilken lag det regleras i (1997:1293).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
26
Tack. NU blev livet mycket lättare. Mycket bra lag om ni frågar mig och ger helt säkert många människor en chans att våga prova på att starta eget. Jag är en i alla fall  :nicka
2360
37
Som egen företagare kanske du till och med kan ta uppdrag hos din tidigare arbetsgivare. Om du har bra lön där så får du ju också sociala intäkter semesterersättningskostnader och en viss vinst. Detta ska då belasta kostnader som du har. Med rätt ekonomistyrning kan det vara ett klipp.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.