Driva Fastighet

2
Hej!

Jag har ett flertal kommit ikontakt med att köpa fastighet, men det har aldrig blivit av. Nu är det närma, men har en del funderingar..

Hur ska jag driva det? Handelsbolag är tänkt, ett ganska litet objekt med 5-6 lägenheter. Vi är 2 personer..

Har hört att man kan driva utan att vara momsskyldig, hur fungerar det? Fördelar, nackdelar..

Tacksam för alla svar,
Mvh
Peter
632
3
Normalt är det ingen moms på hyra.[br][br]Om du dock ska hyra ut till företag så kan du frivilligregistrera dig för moms. Då tar du ut moms av dem som hyr, och får också dra av moms på inköp.[br][br]För en privatperson vill du ju knappast lägga moms på hyran, det blir ju då 25% dyrare för denne. 25% som ska levereras till staten.
2
Ang momsen..innebär detta att om man enbart har uthyrning av lägenheter i företaget så redovisar man inte moms..? Det är till privarpersoner som jag ska hyra ut till..
Mvh
Peter
632
3
Stämmer.[br][br]Hyr man ut till både företag och privatpersoner kan man frivilligregistrera sig för en del av fastigheten.[br][br]Men jag har i alla fall aldrig hört om någon som reggat sig för moms som hyr ut till privatpersoner. Och jag tror inte att man får det heller för den delen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.