700 000 Kr vinst, har inget företag än. Hjälp!

2
Hej!

Det är så att förra året började jag jobba lite som affiliate marketer vid sidan om mitt vanliga jobb. Mina förhoppningar var då att tjäna några extra tusenlappar i månaden.

För er som inte vet vad en affiliate gör så säljer jag i princip andras produkter på internet och får en kommission, ofta 50-75% av försäljningspriset.

I alla fall, det har gått lite bättre än jag väntade mig. Insåg snabbt att jag kunde tjäna mer pengar som affiliate än på mitt vanliga jobb så jag sa upp mig rätt kvickt och satsade helt på affiliateverksamheten.

Det va först i Januari detta året det började gå riktigt bra och nu i efterhand så inser jag att jag borde startat företag direkt, vilket jag inte gjorde.

Istället så sitter jag nu här med en vinst på drygt 700 000 som ligger på mitt vanliga bankkonto och har alltså fortfarande inte startat ett företag..

Så vad jag undrar är alltså vilka problem som kan uppstå när man startar ett företag så här i "efterhand" ?

Uppskattar all hjälp jag kan få ! Tack
1165
Lite kort så bör du upprätta en bokföring för den tid då du hållit på. [br][br]Det fina med enskilda firmor är att de inte behöver registreras, men de skall ju då ändå deklareras. För 2009 kan du lämna in en rättad deklaration och betala in den skatt som skulle ha blivit då. Så länge inte Skatteverket har hört av sig beläggs du inte med några straffavgifter.[br][br]För i år skall det ju inte deklareras förrän nästa år, men det är bra om du registrerar en firma och gör en preliminär deklaration. Handlar det om sådana pengar du talar om årligen, och du inte har några utgifter att tala om så kan ett aktiebolag vara en bra idé.[br][br]Jag skulle rekommendera dig att kontakta någon bokföringsbyrå i din hemstad, hör runt bland kompisar som är företagare om de har någon att rekommendera. Du är ju redan igång med företagandet och har klarat av det med bravur, så lite hjälp med pappren kan vara bra.[br][br]Du sitter inte särskilt illa till hittills (om inte Skatteverket redan hört av sig), men gör du inget så lär de snart börja undra vad du håller på med, och då kan det bli tal om rätt tunga åtalspunkter. Alltså sätter du fart redan idag med att få ordning på detta.
2
Tack så mycket för ditt svar![br][br]Jag va orolig över att det skulle innebära mycket problem men om det bara är till att starta enskild firma och upprätta bokföring för detta året är det ju lugnt.[br][br]Ska inte behöva bry mig om 2009 alls då jag inte tjänade mer än ett par tusen då.[br][br]Bokföringen i sig bör vara rätt lätt att ordna då mina transaktioner är av enkel natur. 90% av utgifterna är till samma ställe med mitt kreditkort, alltså inga fakturor eller någonting. Och alla intäkter är från 3 ställen. [br][br]Har inga kontakter med eget företag men det är kanske någon här som kan rekommendera en bokföringsbyrå i Skåne, Lund/Malmö området ?
2360
37
Att starta ett eget företag kan vara en god idé i ditt fall. Rådgivning i samband med start är helt avdragbart så även momsen.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.