Behövs högskole utbildning för att starta företag

18
Behöver man högskole examen ex civilekonom eller civilingenjör för att kunna starta ett seriöst företag?
Eller kan man klara sig på gymnasie utbildning samt arbetslivs erfarenhet och självklart en stor vilja?

Jag går i tankarna om att starta företag inom en snar framtid.
Har dock ingen högskole utbildning, även om jag skulle vilja gå så känns det för lång väg att vandra. 4-5 år plus att jag måste läsa till ämnen för att komma in på dom linjerna.

Jag har ett stort intresse av företagande, läser dagligen om hur man startar/driver företag, försöker bli självlärd helt enkelt.
Jag har bra drivkraft och vilja när jag väl börjar med något.
Har enligt min mening bra koll på ekonomi.
Men frågan är ju om det kommer räcka?

Nu är det ju mer saker som spelar in också, affärsidén, produkten, samt marknaden avgör ju om ett företag lyckas.

Men hur ser bankerna på saken, när det gäller lån osv, kan dom backa ur/ bli tveksamma om man inte har en högskole utbildning?
Och hur kan ev kunder se på saken om företagets vd/ledning inte har en ekonomisk utbildning.

1165
Nej, det behövs inte. Själv har jag inte ens gymnasieutbildning i botten, och det går alldeles utmärkt att vara företagare. Banken har aldrig sagt något om det, och ingen annan heller.[br][br]Men, jag skall ärligt erkänna att det ibland hade varit skönt med lite mer utbildning i hur man använder utvärderingsmetoder, hur man bygger system och flöden när de blir lite större, och att ha alla ekonomiska nyckeltermer i ryggmärgen. Utbildning och kunskap är ju aldrig tungt att gå och bära på. Det är definitivt ingen genväg jag har valt, men man får jobba lite hårdare, vara lite smartare och ha en lite bättre affärsidé än andra så går det bra.[br][br]Jag tror du kommer passa bra som företagare, det viktiga är att våga och att förstå vad det handlar om.
18
Det låter ju lovande :)[br]Antar att kan man bara presentera en bra samt genomtänkt affärsplan plus att man som person ger ett professionellt intryck löser nog det mesta gentemot andra personer, ex kunder/banker.[br][br]Sen själva företagandet är ju något man lär sig hela tiden, tror det är mycket som vilket jobb som helt igentligen, man blir aldrig full lärd.[br][br]Btw denna sida är grymt bra för info, så ja kommer nog skriva här framöver en hel del :)
632
3
Det handlar mest om att du ska se till att göra det du är bäst på.[br][br]Det finns ju alltid delar man inte själv behärskar, och då kanske det är bättre att lämna bort just den delen. [br][br]Då kan man lättare fokusera på det man gör bäst, och resultatet blir oftast därefter.
2360
37
Att vara påläst och att kunna ställa de rätta frågorna är alltid en fördel. Man har igen mycket om man grundligt tänker igenom innan man startar Enskild firma är en bra början samt ett startkapital. Har man ex fast egendom så är räntan betydligt lägre än annars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
162
Jag skulle haft 9 årig folkskola, men jag skolkade nog bort ett år. Och jag har haft företag sen 70-talet. :nicka
30
Kolla denna wikipediaartikel vetja: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_college_dropout_billionaires
[color="orange"]Webbdesigner[/color] och Content Writer Driver en liten webbyrå, jobbar även med konvertering och seo.
162
[quote author=mossberg link=topic=8425.msg38319#msg38319 date=1297689600][br]Kolla denna wikipediaartikel vetja: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_college_dropout_billionaires[br][/quote][br][br]Japp där ser man, Tror inte Kamprad har högskola i heller
2360
37
I mitten på 60-talet gick jag ut som ekonom och från dag 1 har jag haft nytta av det samt kunnat hjälpa många som irrat omkring bland ekonomiska termer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
162
[quote author=lars arenander link=topic=8425.msg38323#msg38323 date=1297698551][br]I mitten på 60-talet gick jag ut som ekonom och från dag 1 har jag haft nytta av det samt kunnat hjälpa många som irrat omkring bland ekonomiska termer.[br][/quote][br][br]Ja jag menade inte att man inte har nyttta av utbildning. Men att man kan eller kunde klara sig i livet ändå. Numera fodras det ju lite mer.[br][br]Numera fodrar dom ju nästan högskoleutbildning för att vara inhoppare på bemanningsföretag.
2360
37
Både då och nu kunde och kan man klara sig utan någon examen och det är ju ännu starkare att kunna det. Ofta är det då människor med fria yrken där man själv bestämmer vad som skall bli gjort, och altförofta har man ingen eller mycket lite användning av det man lärt sig. Själv har jag glädje av att jag lärde mig maskinskrivning, trots det blir det en del fel när jag skriver. På den tiden hade man å ä och ö längst ner i högra hörnet. och den stora nyheten var att vi först skulle få elektrisk skrivmaskin. V ihan även pröva på den allra senaste tekniken genom IBM:s kula. Privata anteckningar gjordes med stenografi ibland så slarvigt att jag själv hade svårt att läsa det senare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
162
Ja det finns alltid möjligheter, speciellt om man är lite händig.[br]Nu kan ju faktiskt vem som helst skaffa sig ett jobb med sin egen liten firma.[br]Med rut och hushållsnära tjänster.
38
[b]Nej, absolut inte.[/b] Jag har en ganska lång utbildning i botten och allt jag har lärt mig är att vara en duktig "arbetare". Snarare tycker jag att utbildning är ett hinder i företagandet, däremot är förmågan att ta in kunskap på egen hand är en jättestyrka. [br][br]Utbildningen har gett MIG just det, förmåga att läsa in på ämnen som jag ser att min omgivning (utan utbildning) inte klarar. Dem läser saktare, förstår mindre, kommer ihåg mindre och där har utbildningen gjort sitt - det är tydligt mellan högutbildade och outbildade - sen finns det undantag, men dem har jag inte träffat än.[br][br]Nu jobbar jag in en bransch som kräver utbildning och den stora skillnaden mellan att ha utbildning är att det blir ett hinder för dem som inte har utbildning. Jag driver ett konsultbolag och det finns stora likheter med bemanningsföretag - men ett bemanningsföretag kan inte ta mina kunder för att ingen där har en utbildning som krävs. Av någon anledning anställer dem ingen med rätt utbildning. [br][br]Så de yrken som inte kräver utbildning har ganska hög andel företagare och stor konkurrens och svårt att växa sig riktigt stort t.ex säljbolag, städ, byggfirmor, frisör, restaurant m.m

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.