Kund som hävdar att produkten e använd..

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 74
Tack mottaget: 1
Jag har en kund som påstår att hennes köpta produkt är använd, detta trots att jfag är 100 på att den ej var använd när hon mottog den via posten! Hon tänker returnera den nu efter 3 veckor o häva köpet. Känns som att kunden oftast har rätt enligt konsumentverket o det gör ösa företagare till offer. Hur bör jag göra?
Inlägg: 30
#29051
[quote author=tjejjens link=topic=8570.msg38338#msg38338 date=1297720077]
Jag har en kund som påstår att hennes köpta produkt är använd, detta trots att jfag är 100 på att den ej var använd när hon mottog den via posten! Hon tänker returnera den nu efter 3 veckor o häva köpet. Känns som att kunden oftast har rätt enligt konsumentverket o det gör ösa företagare till offer. Hur bör jag göra?
[/quote]

Du bör räkna lite på vad det är värt att ha en missnöjd kund jämfört med en nöjd fd. kund.

Min erfarenhet är att man i längden vinner på att vara snäll mot sina kunder, även om man anser att dom har fel.

Berätta gärna mer om vad det är för produkt så blir det lättare att sätta sig in i situationen.
[color="orange"]Webbdesigner[/color] och Content Writer Driver en liten webbyrå, jobbar även med konvertering och seo.
Inlägg: 321
#29052
Om du kan visa på att varan faktiskt var ny när den skickades, kan du ju erbjuda kunden att returnera varan under förutsättning att den fortfarande är helt oanvänd/nyskick.
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
Inlägg: 74
Tack mottaget: 1
#29053
Jag har nu mottagit varan, det är en aftonklänning. Så fort jag öppnade paketet ser jag att den är använd och det ser jag eftersom klänningen är tvättad. Klänningen var helt ny och bevis finns, den är nu trasig här och där och det är såklart sömman som man själv kan öppna med hjälp av en sax.

Min första tanke var som ovan nämnd, att ge kunden rätt i och med att ett rykte är viktigare än en missnöjd kund.
Men denna klänning kan såklart ej säljas vidare som ny i och med att den ej längre ser ny ut utan kan endast säljas som begagnad.

Så frågan är VEM har rätt? Hon vill alltså häva köpet nu och få pengarna tillbaks.
Och ännu en fråga är VAD är bäst att göra..gå back 1500 som jag köpt in klänningen för i och med att jag ej kan sälja den som ny..eller få en missnöjd kund :/
Inlägg: 30
#29054
Ja det är ett tufft beslut. Jag brukar alltid försöka att vara så tillmötesgående och snäll som möjligt. Men här låter det ju som om kunden bara försöker blåsa dig. Jag skulle nog inte låtit kunden få tillbaks pengarna i detta läget.
[color="orange"]Webbdesigner[/color] och Content Writer Driver en liten webbyrå, jobbar även med konvertering och seo.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.