Problem med att vara konsult till fd arbetsgivare

27
Jag startade upp en konsultverksamhet för knappt ett halvår sedan. Skälet var att min före detta arbetsgivare ville erbjuda mig ett antal konsultuppdrag. De gav mig bra betalt per timme och vi tecknade ett mycket tydligt avtal där det står vilka uppdrag jag har. Samtidigt begränsade avtalet hur mycket jag fick fakturera.

Men ganska snart efter att jag startat upp mina konsultuppdrag dök det upp fler och fler förfrågningar om arbeten som låg utanför avtalet. Det låter väl toppen, men uppdragsgivaren vill inte teckna nya avtal för detta så jag förväntas bara att göra det egentligen utan ersättning eller på bekostnad av mina andra uppdrag.

Hur hanterar man bäst sådana här situationer? Jag är nog beredd att sätta tvärstopp och hänvisa till avtalet. Samtidigt är de min största uppdragsgivare.
2066
2
Det beror på vad som står i ert avtal, men spontant hade jag försökt skriva in att alla uppdrag som faller utanför ramen för ert avtal debiteras löpande med xx kr/h. Då finns det ett incitament att skriva specifika avtal för de uppdrag som blir stora samtidigt som det är reglerat vad som gäller för övriga timmar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
27
Tack för ditt svar! Jag har exakt gjort på det sättet du beskriver i vårt avtal. Min fråga kanske är lite dum eftersom avtalet egentligen är tydligt. Frågan är kanske egentligen vad gör man med en besvärlig kund som försöker få saker som ligger utanför uppgörelsen. Ett konsultavtal misstänker jag är lite mer flytande än köp av en vara. Det känns ju lite tråkigt att hela tiden smälla avtalet i ansiktet på dom med motiveringen att det de vill ha åtgärdat inte ingår i avtalet. Då hamnar man nog snart på kollisionskurs, men samtidigt måste jag ju skydda mina egna intressen och de andra uppdragsgivarnas leverans. Måste vara en rätt vanlig sits för konsulter tycker jag ändå
2360
37
För att gå till vår egen situation så är det så at min hustru får lettiska uppdrag hela tiden men är inte låst till någon utan är man nöjd får man flera. Jag tycker du ska ta ett snack med din fd arbetsgivare och klargöra att du vill fortsätta göra ett gått jobb åt dem men att du självklart ska kunna ta egna uppdrag som du själv bestämmer om. lycka till
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.