Maximera föräldrapenning som egen företagare

17
Jag och min fru är gravida. Hon är anställd och jag är egenföretagre. Jag har hittills drivit min verksamhet via enskild firma men har för avsikt att även starta AB och köra båda företagsformerna samtidigt.

Varför?
Min tanke är att i AB:t kan jag ge min fru lön mer obehindrat än i min enskilda firma. Tanken är att lyfta hennes lön till gränsen för statlig skatt och samtidigt öka hennes grund för föräldrapenning.

Fråga 1: kan man sedan ge henne lön även under föräldraledigheten när hon samtidigt får föräldrapenning?

För egen del så har jag för avsikt att justera så att min inkomst i enskilda firman når upp till nivån för statlig skatt och inte ta ut lön i AB:t utan ta ut skattebillig aktieutdelning istället. En annan fördel med att ha kvar enskilda firman är att jag kan periodisera utan ränta vilket jag kan göra så jag kan ta ut inkomst även när jag själv är föräldaledig.

Fråga 2: Någon som har erfarenhet kring "maximerande" av föräldrapenning mellan makar som egen företagare?

Hur gör ni andra?

Jag har tillräckligt med vinst att jag själv slår i taket för statlig skatt och dessutom har utrymme till att lyfta min fru till samma nivå. Jag är alltså främst intresserad av hur man lämpligen gör för att få ut så mycket som möjligt utan att skatta i onödan inom familjen.

Tack på förhand!
1
Hej där! Vi sitter i en liknande situation och undrar således om du blivit något klokare i din fråga... Tacksam för alla tips! Elb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.