Aktiebolag med bifirmor ?

36
Hej Hej! 🙂

Jag ska om några år starta ett aktiebolag. Har redan funderat klart, och kommit fram till att jag vill starta ETT aktiebolag, men ha flera olika verksamheter inom det. (Vet att många tycker det är idiotiskt, men har bestämt mig.. 😛 )

I alla fall...
Jag mailade bolagsverket angående om man vill kunna fakturera under olika namn beroende på vilken del av verksamheten det gäller.

Som det är nu ska aktiebolaget ha en fotostudio, en prylbutik (webbutik), och en annonssida. Alla dessa 3 ska ha olika namn.


Enligt bolagsverket startar jag ett aktiebolag och sedan registrerar jag bifirmor... MEN saken är den..

Jag vill ha ett namn som heter "BLABLA-Gruppen AB"
"BLABLA-Gruppen AB" ska sedan ha olika namn på sina verksamheter. Får jag ha det så?

"BLABLA-Gruppen AB" ska vara samlingsnamnet för alla verksamheter, men alla ska ha enskilda namn, så själva "BLABLA-Gruppen AB" ska inte ha en egen verksamhet är det tänkt..

Hoppas ni förstår hur jag menar.. :unsure:
Är väldigt tacksam för svar! :-D
Hej Littleluchinda, visst får du ha det så. Ditt bolag är en sk juridisk person med ett organisationsnummer och en firma (BLABLA-Gruppen AB). Den skall ha en registrerad verksamhetsbeskrivning som skall täcka in ALLT du företar dig inom företaget. Försök att formulera den klokt så att du slipper uppdatera den i onödan i framtiden (kostar några hundralappar varje gång). Sen kan du välja att skapa bifirmor till ditt bolag. En bifirma är just det - en firma (namn på verksamhet) och till den skall du också registrera en verksamhetsbeskrivning. Notera att den delen av verksamheten MÅSTE täckas in i bolagets verksamhetsbeskrivning. En bifirma får inte innehålla "AB", "aktiebolag", etc. Exempel: [BLABLA-Gruppen AB] skall bedriva detalj- och grossisthandel med pärlor, bedriva web-baserad annonsverksamhet, bedriva fotostudio, idka handel med värdepapper och därmed förenlig verksamhet. [Lillapärlbutikenpånätet] är en bifirma och avser den del av verksamheten som bedriver detaljhandel med pärlor. Du kan ställa ut fakturor från respektive bifirma med egen eller gemensam löpnummerserie, men de måste innehålla information om att "Lillapärlbutikenpånätet är en bifirma till BLABLA-Gruppen AB med organisationsnummer x". Är du momsregistrerad (vilket du inte verkar kunna undvika), skall även bolagets momsnummer anges på alla fakturorna. Istället för en bifirma, kan du givetvis etablera systerbolag, eller dotterbolag, men varje bolag drar igång en hel del administration och kostnader. Har du för avsikt att driva upp en verksamhet i syfte att sälja den, ta in externt kapital och/eller partners bara i den delen av verksamheten kan det dock vara en idé att skapa ett eget bolag från början. Du kan skyffla pengar mellan bolagen och öven flytta vinst/förlust genom koncernbidrag. Har du dotterbolag, behöver du inte putta in nytt aktiekapital både i moderbolaget och dotterbolaget. Det räcker med att du har aktiekapitalet intakt i dotterbolaget - då är värdet av det bolaget en del av moderbolagets aktiekapital. MEN går dottern illa, så kommer modern automatiskt att bli mindre värt, och du riskerar att få en domino-effekt med avseende på eget kapital. Det gäller att tänka ut olika scenarier och framförallt syftet med ditt "multi-företagande". Skall du starta i liten skala, skulle jag rekommendera dig att göra precis det du är inne på: registrera bifirmor för allt vad tygen håller - det kostar bara några hundralappar i engångskostnad. Givetvis kan man mixa dotterbolag och bifirmor till dessa så som du finner lämpligt. Hoppas att det gav lite ljus på de frågeställningar du tog upp. Och: lycka till!
36
Förlåt för mitt väldigt sena svar.. !! Tack så jättemycket för informationen, det var verkligen svaret jag sökte :-D
14
Detta var längesen detta inlägget gjordes men svaret var verkligen jättebra. Jag har bara en fråga till- Vad är skillnaden att då bara tex sälja genom ett varumärke istället & under sitt aktiebolag? Finns det någon annan fördel att skapa bifirmor för man bokför väl ändå allt tillsammans i huvudbolaget? Tack

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.