Starta eget och driva företag som ensam förälder

91
8
Är du ensamstående mamma eller pappa och har erfarenhet av att starta eget och driva företag? Dela med dig av det här i denna forumtråd; hur får du det att funka och tiden att räcka till? Vilka tips kan du ge?

Missa inte artikeln "Visst går det att vara egen företagare samtidigt som man är ensamstående förälder."
1
Intressant kombination det här med barn, ensamstående och företagare. Har själv barn under 10 år, ensamstående och företagare. Kunde vara intressant att veta vilka inkomster liknande kämpar når upp till? Läste om hur egenföretagare brukar jobba 30% mer och ändå tjänar 30% mindre. Egenföretagande kvinnor drar dock ner snittet betydligt. Har också en småbarnskollega som gick i konkurs här om veckan... :huh:
367
46
[b]Räkna med dubbel arbetstid minst snarare- jämfört med ”9-5 kneg”[/b] när du bli egenföretagare. Inkomsterna kan bli hur som helst och beror på hur du bär dig åt. Får du låga inkomster gör du fel. Höga inkomster; = betyg på din förmåga. Vilka inkomster man kan räkna med är ju omöjligt att säga om man inte vet vad just du sysslar med. Olika branscher/nicher har olika " avkastning" Skall du köpa saker och sälja vidare så måste du nog omsätta minst en miljon/år för att få en anständig lön. Hittar du på eller tillverkar själv kanske ngt lägre. Kan du sätta andra i arbete som drar ihop mervärdet så är det naturligtvis bäst. Scenariot med små barn pekar ju på starka fördelar med att arbeta ”på nätet”. Då är det du som bestämmer arbetstiden och det är sannolikt avgörande. Se upp med risken att hamna i webbträsket och krångel med hemsidesbygge, e-handelsplattformar, optimering, sociala medier o.s.v. som alltsammans stjäl tid från det enda som räknas: nämligen att sälja och tjäna in pengar. Det går att tjäna riktigt bra utan butik, hemsida, annonser och utskick. ...[color=#0000ff][i].sky is the limit..[/i][/color]..
Redaktuellt
2360
37
Det går alldeles utmärkt att vara ensamstående med småbarn och för egen del var det en direkt fördel i många sammanhang men jag var ju pappa så det är kanske annorlunda. Då jag hade generalagentur på en hel del exklusiva inredningar ville jag ligga i framkanten och min då lilla dotter fick se stora delar av Europa. Nu har hon vuxna barn som reser själva. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
12
Tänk igenom bolagsformen. Små barn är ofta sjuka och du eller en närstående måste ta VAB. Är du hemma själv och har aktiebolag måste du visa att du får ut lön ur företaget, vilket man sällan har särskilt mycket i början. Annars blir ersättningen 0 kronor. Har du någon annan bolagsform så har du upp till två års "dispens" på lönen och får istället ersättning motsvarande vad du borde tjänat om du gjort samma sak som anställd.
2360
37
Man kan få mer än 2 år med högre ersättning under vissa förutsättningar. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.