Debiteringshöjning = lönehöjning ?

7
Hej

Jag är konsult. Räknas en debiteringshöjning som en lönehöjning? Jag har bytt uppdrag och nu debiterar firman jag jobbar för mer än förra uppdraget. Jag har dock samma grundlön, och samma procentsats av rörlig lön osv. Med andra ord får jag mer i lön tack vare debiteringshöjningen men inga förändringar i grundlön och procentsats har skett. Räknas detta som en egentlig lönehöjning?
46
[quote="davvan08" post=41724]Hej Jag är konsult. Räknas en debiteringshöjning som en lönehöjning? Jag har bytt uppdrag och nu debiterar firman jag jobbar för mer än förra uppdraget. Jag har dock samma grundlön, och samma procentsats av rörlig lön osv. Med andra ord får jag mer i lön tack vare debiteringshöjningen men inga förändringar i grundlön och procentsats har skett. Räknas detta som en egentlig lönehöjning?[/quote] Lite svårt att svara på då du inte skriver hur din rörliga lönedel är utformad. Men normalt sett så är det du har i lön och vad din arbetsgivare debiterar din kund helt skilda saker - såvida du inte har en rörlig lönedel eller bonusdel som baseras på hur mycket du debiterar eller din debiteringsgrad. Det skulle ju vara trist att få sänkt lön om du blir utan uppdrag ett tag eller hamnar på ett sämre betlat uppdrag, eller hur ? / TT

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.