Lettiskt microbolag

1
Jag har ett svensk AB, som hyr ut mig som hyrläkare. Har omsättning runt 800-900k per år, nästan inga utgifter, behöver inte ta ut speciellt mkt i lön, om jag kunde ta ut stor andel i utdelning, som jag dock inte kan. Stötte på lettiskt microbolag som så mkt annat lät perfekt med enbart 9% skatt inkl soc avgifter. så länge omsättningen är under 100000 euro. Men kan jag som arbetar i sverige om än enbart 5-6 månader per år också beskattas med enbart 9% eller träder skatter in i sverige och isåfall hur mkt? skulle jag oavsett utfall tjäna på det?
51
UPA: Det du skall se upp med är om du kan fakturera från Lettland eller inte, eller om du måste ha en filial i Sverige. Om du måste ha en filial i Sverige (möjligt för företag innom EU) åker du på svensk skatt i filialen (men kan göra vissa avdrag när pengar förs över till Lettland . blir deklaration i både Sverige och Lettland). Vill dina kunder betala till ett bankkonto i Lettland? Jag är lite tveksam om du kan ha rent Lettiskt företag om verksamheten rent fysiskt bedrivs som läkarverksamhet i Sverige. Men det får du ta reda på. En annan fråga är att många som startar företag utomlands blir negativt överraskade när de ser kostnaderna för att avveckla företaget - om och när det blir aktuellt. Ofta krävs advokat som tar bra betalt.
632
3
Bor du i Sverige så ska du med största sannolikhet betala skatt i Sverige på dina privata inkomster. Oavsett om det är lön från ett lettiskt eller ett svenskt bolag.
51
krjh: Riktigt, man måste betala skatt i Sverige för sina inkomster som privatperson när man bor i Sverige. Man får lägre avgift för sociala avgifter via Lettland, men också mindre pension mm när det är dax för det i framtiden.
2360
37
Man kan ta det ett steg längre med lettiskt bolag. För mer info. sänd mig ett e-meddelande. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.