Hur ta kontakt med återförsäljare?

7
Hej
Jag tänkte äntligen komma igång med mitt företagande.Har fått till en design på min prydnadsbrunn som funkar.Men jag vill använda mig av återförsäljare så jag slipper den tunga biten.Jag vill kunna fokusera på tillverkning och design.
Hur tar man kontakt med en ev.återförsäljare?
Skickar man reklam via mail och hoppas på napp? eller tar man kontakt fysikt och diskuterar saken?
mvh Håkan
367
46
Lycka till! [b]En marknadsundersökning är nog på sin plats[/b]. Om du inte redan har snackat med folk på t.ex. byggvaruhus, Handelsträdgårdar mm. Sånt fok vet vad som går att sälja i den branchen som du nu siktar på. Gör det först av allt. Har du möjlighet att ta med dig prover och köra runt till sådana anläggningar, så knalla in och be dom kolla på din produkt och säga vad dom tycker. Du behöver inte boka tid - kör på vinast oh förlust. Övernatta på vandrarhem.. det är den absolut bästa åtgärden. Lite lämnakvarmaterial som t.ex.flygblad med bilder, måttuppgifter mm, kan kanske vara bra. Den näst bästa åtgärden är att skicka reklammaterial till dem. Inte särskilt effektivt- om du inte innan genom intervjuer och undersökningar och provförsäljning fått koll på vad branchen tycker. -rentav bortkastade pengar. Du måste ju ha jättekoll på marginaler, ÅF:s vinstmarginaler o.s.v. Hem & villa & trädgårdsmässor är bra tillfälle att träffa prospectiva kunder- [b]men inte utan att vara mycket väl förberedd[/b]:med kunskap om vad marknaden tycker, Vad konsumenter tycker o.s.v. Tillverka några exemplar. Lägg ut dem till försäljning på Tradera och eBay så får du en sann bild av vad folk är beredda att betala. [b]Tänk på att när du vänder dig till återförsäljare [/b]så är det hans återförsäljarens vinst, inkomst och framgång som du skall framhålla. Hur han kan tjäna på att hjälpa sina kunder till trädgårdstrivsel. Inte produkterns kvalitet eller utseende. det kan han se själv. Fall inte för frestelsen att dra igång med en hemsida såhär i början. GÖr en enkel beskrivning med bilder, mått och det hela på en gratisblogg som på t.ex. blogger där folk kan kolla när du har besökt dem -för kollar gör dom var så säker- om de blir intresserade. [b]När du vänder dig till tilltänkta konsumenter[/b]- till prospects så är det utseendet, den prydnadseffekt som produkter ger trädgården, Mysfaktorn, som gör grannarna hans avundsjuka, hur trivsamt det blir, som du skall berätta/ beskriva, och bara extremt kort om att det ju faktiskt är högsta kvalitet o.s.v. Berätta om hur lätt man får hem produkten och ställer upp, monterar den. och hur lätt det är att beställa- och ha alla betalningsmöjligheter i ordning.(finns klappat oh klart på eBay och Tradera) Lycka till sky is the limit
Redaktuellt
7
Tack Inkomstakuten för dina synpunkter och tips, det är bra att bolla lite ide'er hit och dit spec. när man är novis som jag. Jag har funderat lite på att kontakta några av Linköpings Garden center (Växter+trädgårdsprydnader.Vi har t.ex. Plantagen och blomstertorget) pga närheten.Men jag får nog även som du säger ge mig ut på vägarna och söka upp företag som säljer bl.a trädgårdsprydnader. Jag vet inte hur det brukar fungera,men jag tänkte erbjuda en visningsbrunn i naturlig storlek.Återförsäljaren behöver inte köpa några brunnar av mig enbart förmedla så att säga.Säljer dom inget förlorar dom inget.http://www.foretagande.se/components/com_kunena/template/default/images/emoticons/undecided.gif eller är jag väldigt naiv nu? Är det så det brukar gå till? mvh Håkan
367
46
-Jo det är nog precis så som du planerar, som är det rätta sättet. Märker du en positiv reaktion så är erbjudande om en demo/ visningsbrunn en bra deal. Jag har producerat marknadskampanjer för t.ex. garageportar och där har man gjort just så att man placerat ut produkten hos t.ex. återförsäljarna. Jag har arbetat med en hem- o. byggvaruhandelskedja som haft som regel att kräva att leverantörerna ställer upp med prov-ex. av div slag. När du går ut mot marknaden så passa på att i god tid skicka in pressinfo, bilder o. text om produkten till fackpress/branschpress till red. för "nya produkter" "produktnytt" och berätta. Alltid någon som tar in materialet och alltid någon av dina tilltänkta kunder som ser informationen. Och självfallet skriver du också till dagstidningarna i din närhet. -och lokal TV och lokalradio. Dom brukar gilla att berätta om företagsamma personer i spridningsområdet. -det ligger i tiden. Bra att ha pressklipp om produkten för framtida bruk; -du kan ju då ha med "PRESSEN OM BRUNNEN" i säljinformationsmaterialet framöver. Behöver du tips om effektiv pressinfo så hör av dig Lycka till Imre R
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.