Nybörjarfrågor om att starta enskild firma

21
Jag har googlat och läst lite allt möjligt om att starta eget, men har inte fått svar på vissa basicfrågor. Postade i Allmänt för att varje fråga berör olika ämnen. Säg att jag nu vill starta en enskild firma för mina musikverksamheter, vilket jag planerar att göra via verksamt.se.

1) Är det värt att ha enskild firma? T ex mycket administration och blir det mer skatt och avgifter om allt går via ett företag istället för via mitt privatkonto?

2) Vid registeringen ska man ange beräknad omsättning, vad ska man ange här om man inte har en susning? Eftersom handläggningstiden är mellan 3-6 veckor vad jag hört, så vill jag inte göra om hela processen bara för att jag skrev "fel".

3) Musiken är i nuläget på hobbynivå, men har på sikt större ambitioner. Betraktas verksamheten som hobbyverksamhet dom år jag drar in mindre än 30k och "vanlig" enskild firma om det är mer än 30k?

4) Vid registreringen ska man även ange sin första affär, så räkenskapsåret börjar gälla därifrån. Det skulle i mitt fall vara i höstas när jag köpte kontorsrelaterade möbler. Spelar detta någon roll egentligen, det är ju inte säkert att det godkänns ens då möblerna står i hembostaden.

5) Jag planerar att köpa in nya musikprylar och dra av för moms senare, det borde väl åtminstone vara okej under tiden ärendet på verksamt.se (Skatterverket/whatever) handläggs eller är det smartare att vänta med inköpen tills jag fått på papper att företaget är bekräftat?

6) Deklarerar man moms och skatt samtidigt med deklarationen, eller är det separat?

7) Om jag beställer F-skatt för mitt företag, kommer jag ändå deklarera för min inkomst för min andra bransch separat på våren eller bakas det ihop?

8 ) Kan man ändra SNI-koder för företaget i efterhand, allt eftersom man utvidgar verksamheten?
119
Rätta mig om jag har fel, någon, men jag tror inte att det är moms på musikunderhållning - och därmed har du inte heller rätt att lyfta ingående moms. Beräknad omsättning kan du alltid ändra sen om du märker att det var en feluppskattning. Bara att lämna in en ny prel. självdeklaration. Sådant som ska "dra av" i firman som du köpt före registreringen är inga problem att ta med. Du behöver således inte ange ett företagsstartsdatum med hänsyn tagen till sådana inköp. Upp till ett år före företagsstart vet jag att det inte är några problem, men det kan vara längre tillbaka också. Hoppas du blivit lite klokare iaf! /Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
157
1
Hej! Vad kul att du ska starta en firma. Tänkte svara lite utöver vad "pkaze" har svarat. 1. Om det är värt det kan ju bara du själv svara på. Det generella som gäller som egen är ju dels att du säljer dina tjänster åt flera kunder (oftast, ditt upplägg vet jag inte). Istället för att du ska jaga en anställning hos en enskild arbetsgivare, så ja. Du har större möjlighet att påverka din inkomst till skillnad från om du skulle gå som anställd. Sen när det gäller administration så blir det mer. Bokföring, fakturering, försäljning etc. måste du sköta själv om du inte anlitar någon som ska sköta det åt dig. Ett generellt tips: Blanda inte ihop privatekonomin och företagets ekonomi. Risken blir lätt att du blandar ihop allt och du kan då råka ut för en minst sagt otrevlig överraskning när skatteverket vill ha in skatt som du missat betala in. Är du inte helt bankrutt så skaffa ett företagskonto hos någon av alla banker som erbjuder den tjänsten. Samtidigt som du starkt rekommenderas att skaffa en företagsförsäkring. Som egen har du inget av de skydden som ingår i en ordinarie anställning. 2. Som föregående talare. 3. villkoret för att få en F-skattsedel är att du - bedriver näringsverksamhet eller - avser att bedriva näringsverksamhet samt - att du lämnat dina deklarationer och betalat dina skatter och avgifter. I dessa krav ligger att du även driver din verksamhet mot vinst. 4. Vete sjutton alltså. Behövde inte jag ange i min anmälan till skatteverket. 5. Då det är lite olika regler när du är musiker kan jag hänvisa till denna länk: http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800028901/56205.pdf 6. Har tyvärr inte hand om det då jag överlämnar sånt till min redovisningskonsult. 7. Menar du att du har en anställning också? I så fall får du i din ansökan till Skatteverket ansöka om en FA-skatt. (A - anställning) Den betyder att du även har en anställning hos ett annat företag. Fattade jag dig rätt? 8. Ja, du kan ändra din verksamhet allteftersom. Sen är det ju upp till Skatteverket att godkänna din ändring av SNI'n. Tänk på om du ska ha ett namn, så måste du eventuellt ändra ditt företagsnamn om du skulle byta verksamhet. :)
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
1324
2
Kan väl svara på fråga 6. Vad gäller moms så kan du där välja om du vill redovisa månads, kvartals eller årsvis (detta bestämmer du vid företagsregistreringen) . I månadsvis skall ex jan månads moms redovisas senast 12 mars. Vid kvartalsvis jan-mars redovisas 12 maj Vid årsvis skall det redovisas 12 feb (fr.o.m 2012 då det var annorlunda innan) Jag rekommenderar kvartalsvis då man i det fall betalar/får tillbaks momspengar enligt den redovisning man gjort. Vid årsvis så betalas momsen som en del av f-skatten. Och det kan ju innebär att man i början får betala in moms fastän man egentligen borde fått tillbaks om man kvartalsredovisat. Sedan resten av deklarationen skall man lämna som en bilaga (heter NE) till ordinarie deklaration och dessutom redovisa företaget på den gröna delen på INK1 (som börjar med fält 100). Om du har ett andra jobb där du betalar vanlig a-skatt så beräknas din totala skatt på summan av jobbet och företaget. Hans
GunillaS
Hej! Roligt att du funderar på att starta eget! De tidigare svaren fyller nog de flesta svaren på dina funderingar. Det du bör tänka på som musiker är att OM du driver musiserandet "svart" är din inkomst inte pensionsgrundande, du kan heller inte åberopa något från FK om du blir sjuk. Då gäller det att spara undan till pensionen! Jag hade en bekant för många år sedan som "kört privat" i 16 år, och när det var dax för pensionering ångrade han sig bittert, no mony!
21
Tack för svaren alla, kan spinna vidare på lite. [quote="pkaze" post=42537]Rätta mig om jag har fel, någon, men jag tror inte att det är moms på musikunderhållning - och därmed har du inte heller rätt att lyfta ingående moms.[/quote] Det gäller bara artistframträdande och är ganska långt ifrån vad jag kommer syssla med. Annars är det standardmomsen på 25% på det mesta inom musik, t ex inköp av prylar som då var aktuellt i detta exempel. [quote="carl_jonas" post=42559]Menar du att du har en anställning också? I så fall får du i din ansökan till Skatteverket ansöka om en FA-skatt. (A - anställning) Den betyder att du även har en anställning hos ett annat företag. Fattade jag dig rätt?[/quote] Ja. Säg att jag har en anställning på 7Eleven, som är min försörjning så att säga. På övrig tid vill jag satsa på mitt företag. Då ska jag ha en FA-skattesedel så som jag fattar det. Det jag inte fattar är varför jag måste fylla i vad jag tror jag kommer tjäna resten av året via denna anställning då jag inte är någon fast månadslön på det sättet. Det jag inte heller fattar är; det är inte jag som betalar skatt på detta utan min arbetsgivare. Skatt på mitt företag blir ju i praktiken mer skatt å jag betalar mina egna avgifter. Men om dom tar 50% på ALLT (både anställning och företaget) så förlorar jag på det ekonomiskt. Då kommer vi till nästa fråga, som jag är osäker på om nån svarade på. Förutsätter Skatteverket att man ska starta företaget och skita i allt annat och hoppas på det bästa? Det vore fullständigt vanvettigt enligt mig. Är det inte meningen att man ska börja i liten skala och om det går bra kan man utvidga verksamheten? Dvs jag kan ju inte veta om jag går med vinst, inte ens dom företag det gått bra för går väl med vinst dom första åren. Därför tappar jag lite lusten när man ska ange beräknad omsättning, prel skatt å allt det där. Det blir bara onödigt jobb för både mig och Skatteverket, istället för att helt enkelt bara fylla i "slutdeklarationen" nästa år för hur det gick detta året. Sjukt dåligt system. Men som sagt, kan dom ta att jag nollar överallt till en början så är det förstås inga problem.
GunillaS
Ja du kan Nolla... =Du behöver inte betala in F-skatt/mån men bokföringen är viktig för att du ska "veta" inkomster/utgifter/vinst/å i slutändan vad då den eventuella skatten blir. Många går back de första åren, inget fel i det, man får ta ur den anställdes ficka tv.
1324
2
[quote="neonguy" post=42657] Ja. Säg att jag har en anställning på 7Eleven, som är min försörjning så att säga. På övrig tid vill jag satsa på mitt företag. Då ska jag ha en FA-skattesedel så som jag fattar det. Det jag inte fattar är varför jag måste fylla i vad jag tror jag kommer tjäna resten av året via denna anställning då jag inte är någon fast månadslön på det sättet. Det jag inte heller fattar är; det är inte jag som betalar skatt på detta utan min arbetsgivare. Skatt på mitt företag blir ju i praktiken mer skatt å jag betalar mina egna avgifter. Men om dom tar 50% på ALLT (både anställning och företaget) så förlorar jag på det ekonomiskt. [/quote]Det är inte så konstigt som du tror. Anledningen är att vårt skattesystem inte är linjärt. Utan det finns en massa brytpunkter. Tidigare var det 3. Vid grundavdraget, bp för statsskatt och bp för 5% extra statsskatt. Men nu har vi dessutom en ganska komplicerad matematik med alliansens jobbskatteavdrag. Och detta innebär att företaget betalar lite olika skatt beroende på vad du tjänar vid sidan. Så har du exempelvis ett företag som drar in 50000:- i vinst (före avdrag av schablonavd) så betalar du ca (med mina data om ålder och kommunalskatt) 13930:- i skatt. Om du samtidigt har ett jobb där du tjänar 200 000 så kommer dina 50000:- i företaget att resultera i 22474:- i skatt. Och anledningen är ju att din arbetsgivare dragit skatt enligt tabell och därför redan förbrukat grundavdraget. Så därför kan du inte använda det för företagets beräkning, Så skatteverket vill ju bara försöka att få f-skatten så rätt som möjligt. Så man sedan slipper att betala en massa efterskatt när man har deklarerat i maj året efter. Sedan. Man kan utan problem skriva in värden så vinsten blir 0 första året. Och då blir ju f-skatten 0. Man kan dessutom när man vill skicka in en ändring av sin beräkning så f-skatten kan justeras. För som sagt. Det är ändå deklarationen i maj året efter som bestämmer den exakta skatten du skall betala. Och det kan ju vara surt att få 30000:- i efterskatt som man inte räknat med. Hans
5
2
1) Är det värt att ha enskild firma? T ex mycket administration och blir det mer skatt och avgifter om allt går via ett företag istället för via mitt privatkonto? Det är absolut värt att starta egen firma. Det är inte allt mycket administration i enskild firma, det gäller bara för dig att bokföra, men det vill du ju ändå göra för att hålla koll på utgifter och inkomster. Du kommer att få betala [url=http://https://starta-enskildfirma.se/information-enskild-firma/skatt]skatt[/url] så klart och sociala avgifter så det är viktigt att inte ta för lite betalt av kund. Jag räknar alltid med att få behålla 55% av de pengar jag får in från kund. 2) Vid registeringen ska man ange beräknad omsättning, vad ska man ange här om man inte har en susning? Eftersom handläggningstiden är mellan 3-6 veckor vad jag hört, så vill jag inte göra om hela processen bara för att jag skrev "fel". Detta är för att skatteverket ska veta hur mycket du ska betala i preliminär skatt. Man kan gå in och ändra denna siffra när man vill. Man kan sätta en låg siffra om man vill, men se ändå till att lägga undan 45% av de pengar som kommer in från kund, eftersom du kommer att behöva betala detta i skatt vid deklarationen. 3) Musiken är i nuläget på hobbynivå, men har på sikt större ambitioner. Betraktas verksamheten som hobbyverksamhet dom år jag drar in mindre än 30k och "vanlig" enskild firma om det är mer än 30k? Startar du en firma så skulle jag göra allt genom firman. 4) Vid registreringen ska man även ange sin första affär, så räkenskapsåret börjar gälla därifrån. Det skulle i mitt fall vara i höstas när jag köpte kontorsrelaterade möbler. Spelar detta någon roll egentligen, det är ju inte säkert att det godkänns ens då möblerna står i hembostaden. 5) Jag planerar att köpa in nya musikprylar och dra av för moms senare, det borde väl åtminstone vara okej under tiden ärendet på verksamt.se (Skatterverket/whatever) handläggs eller är det smartare att vänta med inköpen tills jag fått på papper att företaget är bekräftat? Du behöver inte vänta. 6) Deklarerar man moms och skatt samtidigt med deklarationen, eller är det separat? Momsredovisningen är separat. Jag tycker det är lättast och smidigast att redovisa en gång per år, men det finns andra alternativ om man vill göra det oftare. 7) Om jag beställer F-skatt för mitt företag, kommer jag ändå deklarera för min inkomst för min andra bransch separat på våren eller bakas det ihop? Som redan nämnt, du ansöker om FA-skatt. 8 ) Kan man ändra SNI-koder för företaget i efterhand, allt eftersom man utvidgar verksamheten? Ja.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.