Webbyrå, ta handpenning innan arbete?

73
Hej!

Jag håller på med min webbyrå och snart är det dags att ta emot kunder.

Jag undrar följande av erfarna webbyrå ägare hur gör ni:

Tar ni handpenning innan ni startar arbetet med sidan? jag tänkte att jag ska göra detta för att ingen ska dra sig ur affären när man jobbat med arbetet.

Vad tycker kunderna om detta ? med handpenning brukar dom acceptera det ?

Skickar ni faktura på detta ? hur mycket brukar ni ta i handpenning?

MVH

A
Jonas
86
6
Vi tar aldrig betalt innan arbetet är klart och kunden nöjd. Har bara goda erfarenheter av det. Det är förstås viktigt att komma överens om villkor och kostnader innan man börjar arbetet. Vi använder faktura.
73
[quote="Gnulia" post=42994]Vi tar aldrig betalt innan arbetet är klart och kunden nöjd. Har bara goda erfarenheter av det. Det är förstås viktigt att komma överens om villkor och kostnader innan man börjar arbetet. Vi använder faktura.[/quote] Vilka villkor brukar ni komma med på ? Endast lätta etc Namnet kommer få en faktura på en betalning på etc 1000kr bara ? skickar ni papper till kunden som skriver det under ?
Jonas
86
6
Normalt brukar vi skriva en offert/erbjudande efter att ha talat med kund. I erbjudandet skriver vi ned erbjudandet, d vs pris och vad kunden får. Där står också under vilka förutsättningar erbjudandet gäller, t ex vad kunden själv ansvarar för. Det finns alltid ett datum angivet till vilket erbjudandet gäller. Hittills har vi inte haft några signeringar, utan klarat oss med att tydliggöra för kund vad som gäller. Vi påbörjar inget arbete förrän kund har accepterat erbjudandet/offerten. Det räcker med ett svar via e-post. All konversation sparas. Vi har bankgiro och all betalning sker till det kontot, oavsett summa.
2066
2
Har inte webbyrå, men har jobbat med flera. 50% vid accept/innan arbetet påbörjas och 50% efter avslutat arbete och godkänd leverans är ganska vanligt vid större jobb. För mindre saker (subjektivt, men under 10-20' spontant) hade jag tyckt det onödigt att som kund att betala i förskott. Du bör ha en skriftlig överenskommelse på vad som ska göras och vad ni kommit överens om för att undvika missförstånd. Mail är oftast tillräckligt för alla praktiska skäl, även om det kan vara lite svårare/osäkert juridiskt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2360
37
Vid mindre jobb fingertoppskänsla. Större jobb beskrivning hur betalning ska gå till varav första betalning när man kan visa att arbetet kommit igång och sedan exempelvis á conto samt slutfaktura enl kontrakt. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.