att ta över ett konkurrerande företag* hjälp

3
Hejsan,



Är det någon som vill/kan ge mig råd hur man skall ställa sig till och vad man bör ta reda på om en konkurrent vill sälja sitt företag till mig?



Vänligen Cissi :roll:
3
Hej. [br] [br]Det du kan göra är att fråga varför de vill sälja, du kan ju sen be att få titta lite på räkenskaperna och se hur det har gått för dem. [br] [br]Du bör oxå kanska tänka på vad det innebär, kommer du att få ny personal, vad är det för skulder i företaget som du tar över osv. [br] [br]Lite sådant ska man ta och tänka på, men det är (säkert) fler här som kan komma med råd som jag nämnt
1
Du bör absolut göra en grundlig genomgång av företaget. Du skall granska de avtal som de är bundna av, deras räkenskaper, måste du ta över deras anställda? Kommer de anställda vilja stanna kvar? [br] [br]Sedan skall du sammanställa allt och göra en krass ekonomisk bedömning; det är ju en investering du gör. Det du betalar för företaget, skall löna sig på sikt. Antingen genom att du får ökade vinster, eller att du kan göra kostnadsbesparingar, eller att du kan höja priserna, mm. [br] [br]Detta är inte något som är enkelt, därför bör du ta kontakt med en sakkunnig, tex en revisor/affärsjurist. Detta kostar en slant, men jag avråder dig från att gå på känsla och köpa grisen i säcken. [br] [br]Det beror ju lite på hur små företagen är, men är köpeskillingen några hundratusen eller mer, så bör du ta hjälp.
187
[quote]Hejsan, [br] [br]Är det någon som vill/kan ge mig råd hur man skall ställa sig till och vad man bör ta reda på om en konkurrent vill sälja sitt företag till mig? [br] [br]Vänligen Cissi Rolling Eyes[/quote] [br] [br]Skulle vara intressant och veta hur det går för dig :D
Frilansande människa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.