Föräldrapenning med enskild firma

10
Hej!

Jag ska ta ut föräldrapenning till sommar tänkte jag men har inte koll på hur det fungerar. Vad gäller vid enskild firma? Någon här som har erfarenhet?

Jag har mer eller mindre nolltaxerat de sista 3 åren så har inte tagit ut så mycket pengar men lön tar man väl aldrig ut i EF så jag förstår inte hur man beräknar detta.

Snälla någon, hjälp mig 🙂
4
Försäkringskassan behöver fastställa din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) för att veta hur mycket de ska betala ut till dig. (SGI ligger till grund för både sjukpenning och föräldrapenning.) SGI baseras på hur stora nettointäkter du har haft, om du inte är i uppstartsskedet (som jag tror är de första 2-3 åren) då du kan få en schablonmässig SGI baserat på vad du skulle ha tjänat som fastanställd. Angående taxerade kontra verkliga intäkter skriver de såhär på FK:s hemsida: "[b]Inkomst av näringsverksamhet När du är egen företagare redovisar du inkomst av näringsverksamhet till Skatteverket. Den in­komst som ligger till grund för beräkningen av din sjukpenninggrundande inkomst blir inte all­tid samma som underlaget för skatteberäkning. När Försäkringskassan beräknar din sjukpen­ninggrundande inkomst kan den summa som du redovisar under ”Överskott” eller ”Underskott” i deklarationen öka eller minska om du har använt dig av expansionsfonder eller periodise­ringsfonder.[/b]" Utifrån det tror jag inte att SGI blir "nollad" därför att du nolltaxerar. Jag har själv aldrig använt expansions- eller periodiseringsfonder, men de brukar fråga om det när jag lämnar in nya uppgifter. Snårigt är det, så mitt råd är att först läsa lite på FK:s hemsida så att du lite hum om grundbegreppen, och sedan ringa och fråga hur det blir i ditt fall. De brukar faktiskt alltid vara väldigt hjälpsamma!
10
Oh, tack för utförligt svar! :) Ja så utförligt det kan bli förstår jag. Jag brukar ha lätt för sådana här saker men detta är fan i mig en djungel med fallgropar och allt :unsure: Ska göra som du sa. Läsa på lite till och ringa dem, Tack igen!
2360
37
Man gjorde om reglerna för något år sedan men tidigare var det så att man för att få ut sgi beloppet vid barnafödande var man tvungen att ha den om jag inte minns fel i 8 månader före utaget. Jag kan hålla med om att det är krångligt. Själv hade jag skriftligt när man ville ändra men jag fick rätt i högre instans. Nu tror jag att det är max 4 år mot tidigare max 5 år. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.