Netto- & bruttolön

216
6
Vad är det för skillnad på netto- & bruttolön? Vilket brukar man ange till anställda? Vilket tror ni det är som anges i scb:s lönelistor över medellöner för olika yrkesgrupper?
1324
2
Bruttolön. DVS lönen som den anställde får efter avdrag för a-skatten. Att använda nettolön i diskusioner är ju ganska missvisande då det kan bli helt olika nettolöner för 2 personer om den ene har ett villalån på 3 miljoner och har jämkat för ränteutgiften. Arbetsgivaren har ju sedan utgifter för arbetsgivaravg. Hans
216
6
Jag har kollat medellönerna för olika yrken hos scb. Är det netto- eller bruttolöner som anges där? Är bruttolönen det den anställda får i handen?
1324
2
Det är bruttolönen som du ser hos scb. Och som jag försökte beskriva i föregående inlägg så är det inte det löntagaren får i handen. Nettolönen = bruttolönen minus avdrag för a-skatt (enligt skattetabell eller jämnkningsbeslut). Så har man en bruttolön på 25000:- i månaden så blir nettolönen 19108:- (om man dragit skatt på 5892:- enligt skattetabell 32 http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db80007269/skatt_30_32.pdf ) Hans
216
6
Hur mycket tjänar en städare då? Medellönen hos scb är ca 20000:- i månaden.
1324
2
Nu är det ju så att det är lite olika avtal beroende var man städar. Tyvärr. Städar man kontor så är det oftast fastighets avtal som gäller. Hotel är det Hotel och restaurangs avtal som gäller. Skolor, sjukhus osv är det kommunals avtal. Och det skiljer en del mellan avtalen. Dessutom är det en ganska stor skillnad vad gäller OB och Övertid mellan dom olika. Men kan ju säga att jag har en bekant son jobbar på ett städbolag med normal mån-fre 06:00 till 15:00 . Och hon har idag en bruttolön på 20370:- och det följer vad jag förstått Fastighets avtal rakt av med hennes antal år i branchen och på bolaget (ca 10 år) . Så enligt Tabell 32 drar dom sedan en skatt på 4549:- får hon ut 15821:- Sedan betalar ju företaget dessutom arbetsgivaravg, försäkringar och avtalspensionen för henne. Hans
216
6
Jag tänkte ha anställda på halvtid, det gäller städjobb, medellönen när jag kollat hos scb är ca 19000:- i månaden, vad ska man säga till den man ska anställa att han ska få i lön om man sätter det till hälften, blir det 7-8000:- om man ska dra bort skatten?
1324
2
Beror ju på en del saker. 1. Är detta personens huvudjobb eller extra jobb. 2. Vilken kommunalskatt har personen. 3. Har personen någon jämkning eller ej. Men tar vi det som huvudjobbet. 32 i skatt. Lönen 9500:- (brutto) och ingen jämkning. Då skall du dra 1402:- Men om dom har ett annat jobb och detta är ett extrajobb så skall du dar 30% = 2850:- Sedan är det ju så att drar man enligt tabellen (1402:-)och dom har ett jobb till som drar enligt tabellen så blir det ju efterskatt. För vad skatten blir räknar man ju ut i deklarationen. Det du drar är ju prelimiärt enligt vissa regler. Hans
1324
2
Om du nu skall börja och vara arbetsgivare så tycker jag att du skall besöka skattemyndighetens infoträffar om just detta. Sedan glöm inte att du måste försäkra dina anställda om något skulle hända under jobbuppdragen. Sedan är det ju arbetsgivaravg också. Semesterersättning och ev också avtalspension som bör betalas. Hans
1
Lönen till anställda anger du i [url=http://bruttolön.se/]bruttolön[/url], detta för att du egentligen inte kan veta vad den anställde faktiskt får skatta på pengarna. Du kan ju inte veta om personen i fråga har någon annan inkomst från tjänst vid sidan av på något sätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.