Äger en känd domän - hur utnyttjar man det bäst?

74
1
Jag har i några år haft en .se domän som står för ett känt tv program i utlandet och snart kommer detta tv program även i Sverige med en känd tv-profil vilket gör att domänen självklart kommer vara värd mer än den idag är.

Jag undrar om ni har tips på hur man bäst utnyttjar detta? Vad hade ni gjort?
119
Kontakta berörd tv-kanal/produktionsbolag och se om de är intresserade av att köpa domänen?
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
74
1
Bra idé :) Är tv3 som kommer sända den. Hur värderar man en domän då?
6
Ett alternativ är att sätta upp en blog, t ex i Wordpress eller Joomla på domänen och skapa ett innehåll som relaterar till närliggande ämnen som det programmet kommer att sända. Om du har en etablerad webbplats i Sverige under ditt varumärke (domännamnet) så har du rätten till varumärket. Om ditt domnänamn inte har ovanstående så är det troligt att ägarna av programmet eller deras svenska part kommer att kräva domännamnet av dig via [url=https://www.iis.se/domaner/atf]ATF[/url] Jag har en bra kontakt om du i framtiden kommer i förhandlingsläge gällande domäner. /Sam
6
... tillägg: Din domän kommer att ha samma värde som du köpte den för eftersom programinnehavaren har rätten till varumärket. D v s 200 kr typ. /Sam
74
1
Det hade jag ingen aning om, att domänen enligt lag tillhör den som har varumärket registrerat, om de nu kräver att få ta över domänen då. Jag har sökt på prv och finner inte det registrerat, alltså om jag registrerar det som varumärke så kan de ej använda namnet ens på deras tv show? Kan som ett exempel nämna tv programmet "Top Model" som sedan kom till sverige under namnet "Top Model Sweden" Om jag nu äger topmodel.se (även topmodelsweden.se) så får programmet ej sändas under ngt utav detta namn? Är ju inte det jag är ute efter.. Så domänägare registrerar även namnet som varumärke och säljer över hela alltet? Mitt syfte är ju att få ut ngt av det hela på bästa möjliga sätt, antingen ekonomiskt eller att rikta den mot mitt företag för fler besökare.
6
Nja, svårt att gå in och kommentera hur utfallet exakt blir, men du kommer att få svårt att få igenom ditt PRV-ärende eftersom det troligen inkräktar på varumärke som registrerats i annat land och som har viss kännedom inom Sverige. Tycker att du gör rätt som ansöker om varumärket. Uppdatera gärna här hur det går för dig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.