Hur gör jag utbetalning till mina frilansare

17
Hej.

Jag har precis dragit igång en affärsidé där jag och ett gäng andra kommer leverera en webbtidning. Det är jag som är ägare av varumärket så hur gör jag enklast när jag ska betala ut till de andra som frilansar åt mig?

Bör de skaffa fskatt-sedel?
Hur gör jag när jag betalar ut till dem?
1324
2
Det finns ju 3 vägar. Du anställer dom vilket då ger lite administration för dig. Du betalar sedan deras skatt och arbetsgivaravg , försäkringar osv. Dom fixar f-skatt och debiterar dig ned faktura. Sedan får dom sköta skatter och försäkringar. Sist fixar ni en 3'je part som fakturerar dig och sedan betalar lön, skatter och försäkringar. Det finns en del bra företag på marknaden som har dessa tjänster för en OK avgift. Själv har jag använt http://www.frilansfinans.se Hans
17
Lättast verkar det vara om de andra skaffa fskattsedel men jag vet inte om alla är beredda att göra det. Då jag inte vet om vi kommer få några intäkter i början så känns det inte som att jag kan anställa dem. Kan man boka möte med skatteverket för att få veta mer hur det fungerar?
207
3
Antingen så anställer du dem, eller så ber du dem skaffa en f-skattsedel. och gärna registrerar ett företagsnamn(900kr för en enskild firma) Ett annat alternativ för dem är att de anställer sig själva via Frilans Finans, dock så förlorar man en del på det gentemot om man skulle sköta det själv. Jag har ett registrerat företagsnamn och outsourcar den ekonomiska biten till Frilans Finans för tillfället. De tar hand om alla avgifter som skatt, sociala avgifter osv. Man förlorar en del om det handlar om större summor, men det positiva med detta är att man är egenanställd och man slipper pappersarbetet och man kan ägna sin tid åt arbetet och sin kund i stället.
17
Om de inte vill skaffa fskattsedel så rekommenderar du att de anställer sig själva via Frilans Finans? I början kommer det definitivt inte handla om större summor om ens några summor alls, är detta ändå ett bra alternativ? Kommer jag i så fall behöva ha något att göra med Frilans Finans, genom att t.ex. betala avgifter till dem? Både jag och de andra tjejerna är unga och har ingen erfarenhet kring detta så vi behöver all information vi kan få.
1324
2
Frilandsfinans skickar ju en faktura till dig som du betalar till dom på samma sätt som alla andra fakturor. Och tar upp i bokföringen. Du skall altså inte betala något till dina anställda utan bara till frilansfinans. Och den som jobbar hos dig skapar fakturan på FF. Vad frilansfinans gör i första steget är förvisso att ta en kreditupplysning på dig (och ditt företag) men det är ju inget konstigt. Sedan detta med lönen. Hur det skall räknas ut. Frilansfinans drar ju standardmässigt 30% a-skatt. Så om du har en anställd som du kommer överens att den skall ha 100:- timman i lön så får den anställde 70:- . Men efter arbetsgivaravgifter och frilansfinans arvoden så blir det ju då. Person som är över 26 år använder 2,01 och ungdom använder 1,77 som omräkningsfaktor. Så fakutan blir 2,01x70:- =140,7 per timma. Och på detta läggs sedan moms på 25% = 176:- För ungdomen blir det 1,77x70= 123,9:- + moms = 155:- Men momsen kan du ju dra av i din bokföring så den får du tillbaks. Hans
207
3
Ja, jag kan rekommendera det. Man är ju anställd, vilekt är bättre än att inte vara det alls. Alternativt så får de arbeta under benämningen "hobbyverksamhet", men då får man hålla koll på siffrorna. Börja det närma sig 30.000 är det dags att använda sig av FF eller registrera ett företag eller företagsnamn, skaffa F-skattsedel etc. Du säger att det inte handlar om några större summor? Då tycker jag att de först och främst ska nyttja sin tjänster som "hobbyverksamhet", man får som hobbyverksamhet taxera in skattefritt 30.000 per år om man bedriver hobbyverksamhet. Börjar det närma sig det taket och arbeten och div. projekt flyter på så får man överväga att antingen registrera ett företag, skaffa f-skattsedel eller arbeta via medier som FF.[i](det finns många liknande FF, men vad jag vet just nu så är det bara via FF som man också är anställd. Jag kan ha fel, någon får gärna undersöka detta och återkomma med information)[/i] Eller så projektanställer du dem. /Daniel [quote="helenafena" post=44200]Om de inte vill skaffa fskattsedel så rekommenderar du att de anställer sig själva via Frilans Finans? I början kommer det definitivt inte handla om större summor om ens några summor alls, är detta ändå ett bra alternativ? Kommer jag i så fall behöva ha något att göra med Frilans Finans, genom att t.ex. betala avgifter till dem? Både jag och de andra tjejerna är unga och har ingen erfarenhet kring detta så vi behöver all information vi kan få.[/quote]
17
Hobbyverksamhet låter mer aktuellt nu i början. Om man driver en hobbyverksamhet så har man ingen skyldighet att registrera det hos någon myndighet om jag förstår rätt? Vi är ca 9 stycken som ska starta upp detta projektet. Jag är ägare av varumärket. Vi säger att jag får in ca 5-6000 kr på intäkter den första månaden. Hur räknar jag ut hur mycket de andra personerna ska ha? Vi är ju rätt många så det blir ju knappt några pengar av det?
207
3
[quote="helenafena" post=44210]Hobbyverksamhet låter mer aktuellt nu i början. Om man driver en hobbyverksamhet så har man ingen skyldighet att registrera det hos någon myndighet om jag förstår rätt? Vi är ca 9 stycken som ska starta upp detta projektet. Jag är ägare av varumärket. Vi säger att jag får in ca 5-6000 kr på intäkter den första månaden. Hur räknar jag ut hur mycket de andra personerna ska ha? Vi är ju rätt många så det blir ju knappt några pengar av det?[/quote] Man behöver inte registrerar någon hobbyverksamhet. Men man bör ändå bokföra, och hålla en kolla på den där 30 tusenkronors normen. Det hör ju till sunt förnuft. Känar de mer än 30 000kr/år så är det ingen hobbyverksamhet. Då måste de anställas, eller så går de via FF eller likande, eller så registrera företagsnamn och går via FF, eller så sköter de allt själva dvs. registrering av företag, anskaffan av f-skatt sedel, lära sig bokföring osv osv. En Hobbyverksamhet menas också att man inte har något direkt vinstsyfte med verksamheten, men man har ändå satt ett tak om 30.000kr/år. Intäkterna som blir får delas rättvist på alla. 9st för en hobbyverksamhet är på tok för mycket. Hobbyverksamhet omfattar oftast en enda enskild person. Eftersom ni är nio stycken så får man försöka inbringa mer arbete eller dra ner på sina omkostnader eller i värsta fall minska på sina medhjälpare.... Ekvationen 5 till 6-tusen på 9 personer, den går tyvärr inte ihop så bra. /Daniel
1324
2
[quote="deeman" post=44204] Då tycker jag att de först och främst ska nyttja sin tjänster som "hobbyverksamhet", man får som hobbyverksamhet taxera in skattefritt 30.000 per år om man bedriver hobbyverksamhet. [/quote] Hobbyverksamhet är väl inte skattefritt. Dock deklareras hobbyverksamheten blanketten T2 av respektive person och man betalar bara a-skatt. dvs ingen egenavgift. Hans
207
3
Det var visst 12.500kr/år. Ber om ursäkt för att jag skrev 30.000kr, men man blir lite förvirrad av alla regler hit och dit och moms o skatt osv. FÖRLÅT! Men i varje fall här är lite mer info i ämnet "hobbyverksamhet": En T2-blankett ska användas när en hobbyverksamhet ger överskott, dvs en vinst. [u]Om hobbyverksamheten ger överskott ska du betala egenavgifter på överskottet[/u]. Men...., Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. Redovisning av mervärdesskatt blir i normalfallet endast aktuellt för den som bedriver näringsverksamhet. Det betyder för hobbybiodlaren att den mervärdesskatt som upptas på de fakturor man betalar ingår i kostnaderna som skall upptas på blankett T2. Någon mervärdesskatt skall då inte heller ingå i de försäljningsintäkter som inflyter. I undantagsfall kan det förekomma att momsskattepliktiga varor eller tjänster omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30.000 kr per år är man skyldig att redovisa mervärdesskatt. Om du är tveksam bör du höra dig för hos ditt lokala skattekontor Går hobbyn inte med vinst behöver man inte deklarera. För att få koll bör man skriva upp alla inkomster och utgifter. På så sätt ser man fort när man börjar gå med vinst. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000kr/år är man skyldig att betala moms. Egenavgifter Utöver själva inkomstskatten (som är ca. 30% beroende på inkomst och hemkommun) måste man även betala ca. 30% i egenavgifter/sociala avgifter. Sammanlagt betalar man alltså ca. 60% totalt på [u]överskottet[/u] i hobbyverksamheten. Eller har jag fått det hela helt bakom foten? Man skall betala skatt men att man inte behöver redovisa moms om överskottet inte överstiger 30.000kr/år Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag då varit vilseledande för det har jag ju själv då i så fall varit i detta fallet. Men hur som helst så är det fortfarande den bästa lösningen till en början. /Daniel
17
Tack för svaren. Det är till stor hjälp. Jag vet att vi är många men alla har en viktig roll och jag behöver samtliga för att kunna leverera något bra. Det är dock mer att tänka på än vad jag trodde från början men samtidigt så vill jag verkligen detta och jag tror faktiskt det är en bra idé med tanke på den positiva responsen. Men det är förhoppningsvis normalt att känna så här i uppstarten av sin affärsidé :) .
207
3
Du gör helt rätt i att försöka, man skall leva upp till sina visioner. Har du inte provat så vet du inte, har du provat men det inte går som du tänk så har du ändå försökt. /Daniel [quote="helenafena" post=44217]Tack för svaren. Det är till stor hjälp. Jag vet att vi är många men alla har en viktig roll och jag behöver samtliga för att kunna leverera något bra. Det är dock mer att tänka på än vad jag trodde från början men samtidigt så vill jag verkligen detta och jag tror faktiskt det är en bra idé med tanke på den positiva responsen. Men det är förhoppningsvis normalt att känna så här i uppstarten av sin affärsidé :) .[/quote]
Frilans Finans är ett utmärkt alternativ, framförallt när man är i uppstarten av nya projekt. När det flyter kan det vara värt att tänka över F-skattsedel och liknande. Är själv medlem på FF.
Made By Linderborg - Billig hemsida till företag

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.