Företagsförsäkring för enmansföretag?(teknik/utredningskonsult)

53
1
Hej!

Jag har nyligen startat en egen firma med fokus på strategiskt miljöarbete riktat mot kommunala, regionala och statliga verksamheter. Jobbar därför framförallt med att göra utredningar och ta fram strategiska styrdokument.

Jag håller nu på att titta på olika företagsförsäkringar och har fått en offert från IF. Första året har jag räknat på en omsättning runt 200 000kr första året och inventarier (kontor/dator) för ca 10 000kr. Eftersom jag kommer att sitta hemma och jobba mestadels, göra vissa enstaka resor, samt redan har hemförsäkring och olycksfallsförsäkring är de viktigaste bitarna jag kan se följande:
[ul]
[li]Rättsskydd vid tvist[/li]
[li]professionssvarsförsäkring[/li]
[/ul]

Jag fick en offert från IF som var enligt följande:

Försäkringens delar samt Pris
Egendom 436 kr
Ansvar 648 kr
Person 1 150 kr
Totalt 2 234 kr

Är det något som saknas? eller är onödigt? Försäkringsförsäljaren sa att lägsta belopp för premie är 1400kr och hon föreslog att jag teckar en ytterligare olycksfallsförsäkring, riktat mott jobbet. Själv är jag lite tveksam om jag behöver två stycken.

Tacksam för synpunkter!
119
Tänk på att en hemförsäkring normalt inte täcker din arbetsutrustning, t.ex. dator och sådant, om du har en enskild firma! Ta inte förgivet att det täcks bara för att du sitter hemma och jobbar. Jag kan tänka mig att det är samma undantag för din olycksfallsförsäkring - den gäller inte när du "jobbar i din firma". Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
53
1
Ok. Tack för svar. Ska kolla ett varv till med IF.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.