funderar lite kring dropshipping

207
3
Funderar lite kring dropshipping, men saken den är att jag har ett registrerat företagsnamn jag kommer arbeta under men det innebär att jag är i den bemärkelsen inte är någon företagare eller näringsidkare. Finns det några intressenter/lösningar?

Min tanke är att jag åtar mig en dropshipping/återförsäljarroll.
Provisonen faktureras via t ex Frilans Finans (där jag då är anställd)...(finns någon som tar mindre i % hör av Er). Visst...,man förlorar en del, men tickar det på kontinuerligt så kan man få in en del pengar.

Jag tycker det bara är krångligt med F-skatt,schablon och moms hit och dit. Så till en början är det tänkt att jag skall gå via FF.

Återförsäljning kan i så fall ske på egen hemsida, till mina kunder, via Tradera eller Blocket eller liknande etc.

Dock så vill jag nämna att jag vet ännu inte hurvida FF ställer sig till återförsäljning då det tidsmässigt innebär kort tid.

Ex. ett beställningsärende kanske bara tar några minuter att genomföra...

/Daniel
157
1
Från vilket land ska den som har varulagret skicka produkterna ifrån? Jag är inte 100 % säker men fakturerar FF inte enbart svenska företag? Men det kanske var det du tänkte göra, anlita svenskt företag enbart? Jag vet att denna frågan diskuteras flitigt på wn.se som förvisso är ett forum för webbutvecklare men då e-handelsfrågor har en egen plats där så är det naturligt att just drop-shipping kommer upp som ämne och frågor,problem och lösningar förefaller att komma upp med jämna mellanrum så ett tips är att söka och ev bli medlem för att ställa frågor och få svar relativt fort...
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
207
3
Jag vet inte något om lagerbiten ännu. Men det handlar om ett svenskt företag som har 24 timmars levaranspolicy inom EU med direktleverans till slutkund. FF fakturerar numera även utanför Sveriges gränser. /Daniel
157
1
Dem fakturerar utomlands. Det kan vara bra att veta. Men det låter kul... Se till att hålla koll på leverantören då det hänt att en del får problem med sina leverantörer.... När kommer du vara igång? Fick du någon hjälp med länken?
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
207
3
Jag hittade en del nyttig men inget direkt som avsåg mina funderingar: Om man som (icke företagare) kan delges en återförsäljarroll etc. Som jag nämnde tidigare så har jag i nuläget bara ett registrerat företagsnamn som jag tänkt att arbeta under. All leveransinfo kan följas direkt via ett återförsäljarkonto. De har stora lager i bl.a Sverige En förfrågan till bolaget det gäller ligger på deras bord. /Daniel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.