Köpa upp domäner - Onödigt!!?

74
1
Om jag förstått det rätt så kan en person som registrerar ett varumärkesnamn köpa upp en upptagen domän som är samma som det namn de fått patent för?

Vad är då vitsen med att köpa domännamn? Då måste man ju registrera det som ett varumärke för att kunna behålla det? Vill jag komma åt en domän är det bara för mig att registrera namnet som ett varumärke istället för att köpa det av personen? Gäller detta även om domänen skulle gå under en webbutik och användas till exempel? Eller har jag förstått det fel?
207
3
Vilken är din källa till det du skriver för jag tror det numera är först till kvarn som gäller vid anskaffan av domän. Sen om det är så att registratorn av domänen han före så får de köpa upp just den domänen. Men.., Om ett varumärke är registrerat kan ingen annan starta ett företag och begära att få använda samma namn. Detta är en grundregel. Undantag kan vara, och det gäller oavsett om vi pratar om företagsnamn eller varumärken, om du vid en ansökan har fått veta att det finns andra företag som heter det du tänkt dig eller använder ett varumärkesnamn du tänkt använda – då har du möjlighet att kontakta ägaren av företaget/varumärkesnamnet och fråga om det är OK att även du använder namnet. Om det är OK, ska du se till att få en skriftlig på medgivandet. Det finns särskilda blanketter för sånt på PRV. En annan möjlig väg, som dock inte rekommenderas, är att köra igång under ett namn. Om någon senare kommer och hävdar att du gjort ett ”intrång kan man undervissa förutsättningar hävda att du använt namnet så länge att det redan är inarbetat. Mer om denna typ av frågeställningar hittar du hos såväl Bolagsverket som PRV. Om det nu är så som du säger så borde det inte gå att registrerar en sådan domän om ett företag har varumärkesskydd +patent, gör det det så är det brist i hanteringen vid registreringarna i så fall. Men för mig är ett "varumärkesnamn" något man t.ex förknippar med matriella ting t.ex klädesplagg med symbol, namn eller ett tecken. Hur som helst: Här kommer lite info saxat från PRV: [b]Domännamn[/b] Ett domännamn är ett unikt namn som används för att nå en viss webbplats. Domännamnet delas in i olika delar. I exemplet www.prv.se är www subdomän, prv är huvuddomänen och se är den så kallade toppdomänen. Den person som är ägare till en domän, har inte ensamrätt att använda domännamnet på varor och tjänster. Innehavaren av ett domännamn kan alltså inte hävda att han eller hon även äger rätten att använda namnet som varumärke på produkter eller tjänster. Har någon registrerat ditt varumärke som domännamn, betyder det inte per automatik att det är ett intrång på din rättighet. Om det är ett intrång eller inte beror på om domänen används kommersiellt. Gör den inte det är det inte fråga om ett intrång. Används domänen kommersiellt kan det vara fråga om ett intrång i de fall innehavaren av domänen använder sig av webbplatsen och där saluför samma, eller liknande, varor och tjänster som du har skyddat ditt varumärke för.
157
1
Men... Säg att du kanske köper domänen myAppleIpod.se (om den finns) och då låter dig tro att du kan sälja den till apple, så tror du fel. För det första lär du få hem ett trevligt brev vars författare är en fet advokat med en fet lön som säger...Den domänen, den vill vi ha. Så för att slippa bekymmer så vore det lämpligt om du överlåter den tlll oss. För att visa vår tacksamhet får du en ipad. (det sista la jag till för att inte klanka ner på apple för mycket). I de allra flesta fall accepterar "domänköpare" detta alternativ. Men väljer man att bråka och stå på sig lär det komma ett annat brev. Som är signerat samma feta advokat, med samma feta lön: Då vi tolkar ditt agerande som ett varumärkesintrång, och inte låter oss, som för övrigt äger varumärkena Apple och ipod, att få rätten till domännamnet myAppleIpod.se som helt faller under vårt varumärke att agera efter våra principer. Vi kommer därför att stämma dig på XXX miljoner för detta varumärkesintrånget och ansökan kommer att lämnas in om c:a en vecka.... Då jag tror att redan första brevet får en att bli lite darrig så kommer man nog som person inte orka med att bråka med större jättar trots att chansen att ha rätt är ganska stor. Dessutom så är det en mödosam process som kräver en säck med pengar, kraftigt tålamod och starkt psyke. Eftersom det inte är olagligt att vare sig anmäla eller stämma någon om man som part tror att den andra gör fel, lär det här vara vägen de flesta går. Så hade du tänkt dig att glida på andra varumärken anser jag att du är fel ute, oavsett vad prv och andra myndigheter säger men livet är ju till för att prova nya saker, så kör på om du känner att du kommer sova gott om natten :)
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
1324
2
Du har nog ganska rätt i det hela. Dock så tror jag att dessa stora företags brev ser lite annorlunda ut beroende på omständigheterna. Vad jag menar. Om du för 10 år sedan registrerade myiphone.se (dvs långt innan Apple började drömma om sin iPhone så kanske denna gåvan som står i brevet är på en annnan nivå än om du skulle registrera den idag. Tycker att domänen iCloud.com är ett bra exempel för det. För ett antal år sedan regades det namnet av ett svenskt företag. När sedan Apple kom på att dom ville använda det namnet på sin nya molntjänst så skickade dom helt enkelt ett brev till det Svenska företaget. Och efter lite diskussion så betalade dom sedan $4,5 miljoner för den. iCloud.com bytte sedan namn till Cloudme.com och alla var sedan glada. Hans
157
1
Absolut har du rätt i detta hfohrman. Mycket hänger på omständigheterna...
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.