Nu ska jag registrera min enskilda firma och behöver hjälp

17
Hej.

Jag ska starta en digital webbtidning och har nu kommit så långt att allting är i princip ordnat och färdigt - förutom själva registreringen av bolaget.

Jag har ett par frågor som jag hoppas att jag kan få svar på här.

1. Ska jag ha F eller FA-skattsedel? Jag kommer ha några fler som gör denna tidning med mig och i början kommer vi jobba gratis tills vi får intäkter.

2. Intäkter kommer vi satsa att tjäna genom att sälja annonsplatser till hemsidan samt tidningen och nu i början är det ju jättesvårt att säga om vi kommer hitta några och hur mycket det kommer kosta. Troligtvis kommer det inte vara något alls de första månaderna, så hur vet jag hur mycket jag ska fylla i under budget och momsregistreringen?
157
1
Hej! Vad kul att ni startar företag och jag hoppas att ni kommer jobba gärnet. För det är då ni lägger grunden för att lyckas. 1, f skatt är om du enbart kommer tjäna dina pengar från företaget. Fa skatt är om du samtidigt har en anställning bredvid ditt företag. Men för dina kunder har det ingen betydelse då du bara meddelar att du är registrerad för fskatt. Då det är enbart det som dina kunder kommer bry sig om. 2, när det gäller det här med skatteuträkning etc. Så kan du ta fram ett resultat nu i början som innebär att du får ett resultat som är minus eller 0. Skatteverket ser inte hårt på om du inte går med plus de första åren då de är medvetna om att det tar tid att få vinst i firman. Så reggar du dig för ett 0 resultat slupper du betala preliminärskatten.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
17
Jag har skrivit ut en steg för steg-guide om hur jag ska regga firman på verksamt.se . På en fråga ska man skriva in preliminär årsinkomst vilket såklart är omöjligt att säga nu. Svaret du gav på fråga 2, gäller det även på årsinkomsten? Annars tänkte jag fylla i mitt mål på försäljningen nu i början. Om jag förstått det rätt så får jag börjar betala in skatt redan nu i början. Hur får jag reda på hur mycket det blir? Tänk om det blir en jättestor summa varje månad? Ber om ursäkt för dumma frågor men jag är väldigt ny på detta.
119
Precis som Carl Jonas säger så kan du skriva noll även i årsinkomst utan att någon lyfter på ögonbrynen. Det är inte alls ovanligt att man inte betalar någon f-skatt det första året. Märker du sen att det rullar på riktigt bra kan du alltid lämna in en ny preliminär självdeklaration där summan är högre (för att slippa en enorm restskatt). Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
17
Tack snälla för svaren. Jag har nu skickat in mina uppgifter till Skatteverket och Bolagsverket och hoppas på att allt går igenom ska det ska. Någon som vet hur lång tid det brukar ta? Vi beräknar att öppna upp portarna 13 augusti så hade ju varit skönt att ha allting klart till dess Helena
207
3
När du nämner restskatt kommer jag också att tänka på schablonavdraget. Typ att det vore bra att räkna med det även om det är +-0 första året? Man avsätter en likviditet till just skatten etc? Jag vet att personer som skrivit 0kr har fått en saftig restskatt i efterhand. Ja, det är inte lätt det där. Hur skall man veta? Oftast är det ju en form av projekt, dvs. man provar om det funkar. Funkar det inte så gör det inte det, så enkelt är det, men strösslet på kakan är det byråkratiska och onödigt komplicerade systemet... /Daniel
17
Jag fyllde i efter den budgetuträkningen jag har på mina säljmål de första månaderna så har jag iaf fyllt i några siffror :)
1324
2
Startade du nu och markerade att du skulle ha förlängt bokföringsår detta år. Så lär du inte behöva betala skatt före den 12 februari iallafall. Hans
17
Jag fick bekräftelse av Skatteverket idag att min registrering gick igenom. Min preliminärskatt blev ca 2500 kr i månaden. Jag tyckte det var rätt mycket med tanke på att det inte är så stor chans att jag kommer få några intäkter nu i början. Men om jag betalar in det och inte säljer alls eller för mindre så borde jag väl få tillbaka de pengarna nästa år?
1324
2
Jovisst. Det blir skatteåterbäring i juni (om du deklarerar på nätet och registrerar bankkonto för återbetalning). Sedan kan du när du vill skicka in en ändring av nuvarande beslut. Hans
17
Eftersom det är en webbtidning jag ska driva så kommer som sagt intäkterna består i största del av annonsering. Vad behöver jag tänka på när jag säljer annonsplatser? Vi säger att jag säljer en annons för 4500 ex moms. Betalar företaget mig då 4500 kr eller lägger man på momsen så att hela beloppet kommer in till mitt konto och hur gör jag med momsen i så fall? Jag antar att det inte är något jag får behålla på mitt konto :). Är det ytterligare någon skatt som ska in för detta beloppet eller räcker det med den preliminära skatten jag betalar in varje månad?
1324
2
Vad valde du gällande momsen när du registrerade företaget. Års, kvartals eller månadsredovisning. Hans
17
Jag valde årsredovisning. Vad jag förstod vad det de enklaste alternativet om man inte räknar med att tjäna så mycket?
1324
2
Ja det var det jag anade. Det är ju en nackdel med årsredovisning. Och det får du betala med att f-skatten blev 2500:- Sedan svar på dina frågor. Ja du skall fakturera 4500:- + moms = 5625:- och det är vad dina kunder skall betala till dig. På nästa fråga så skall du altså inte betala något mer till skm så länge dina beräkning stämmer. Så även dessa mosmpengar blir då en del av företagets kapital. Sedan skall du ju betala detta till skatteverket när du redovisar momsen men då det sker årsvis så har skm redan tagit med summan i din f-skatt (dvs dom 2500:-) Så vi tar ett exempel. Du skall betala f-skatt på 2500:- varje månad från aug till januari 2013 = 5 månader. Det blir då totalt 17500:- Om vi sedan säger att du har inkomster som innebär 0:- i moms under aug-sep och sedan 8000:- i moms under okt till dec (altså fakurerat kunder 32000:- + moms totalt 40000:-) . Samtidigt har du lite startkostnader så du betalar 2000:- i moms under aug-sep till dina leverantörer (du har altså totalt handlat för 10000:- under perioden). Och sak samma 1000:- under tiden okt-dec. Så totalt har du då moms under året på 8000 - 2000 - 1000 = 5000:- som du sedan redovisar i februari (är ju nytt från iår att den skall in i feb och inte med deklarationen) . och då tas dessa 5000:- av dina 17500:- som du betalt in under året. Så i praktiken har du då betalt 12500:- i f-skatt för att täcka skatten på företagets överskott. Och detta är ju helt OK. Men det är ju lite tråkigt att betala dessa 2500:- i månaden nu i starten. Men det är vad du valde. Så för att förklara varför andra inte skall välja årsmoms tänkte jag visa vad som skulle hända om du valt kvartalsmoms ( vilket ju är för sent nu) Om du haft kvartalsmoms och man följt exemplet ovan så skulle f-skatten blivit 1500:- i månaden. Sedan hade du den 1 oktober ( senast 12 nov men då man får tillbaks är det ju bra att vara snabb) redovisat momsen för Q3 och då fått tillbaks 2000:- Sedan hade du i feb redovisat momsen för Q4 och fått betala 7000:- i moms. Så i praktiken så skulle moms och skatt för året varit aug 1500 sep 1500 okt -500 (om du skickat momsrapporten 1 okt) nov 1500 dec 1500 jan 1500 feb 7000 istället för (som du får med årsmoms) aug 2500 sep 2500 okt 2500 nov 2500 dec 2500 jan 2500 feb 0 Och det hade ju varit mycket trevligare för företagets likviditet. Hans
17
Tack för bra svar. Kan jag inte ändra från års till kvartalsredovisning? Det är ju inte så lätt att veta vad man ska välja när man är helt ny på detta området och då följer man ju det som de rekomenderar. I papperna jag fick hem från skatteverket så står det att jag har 2 månader på mig att överklaga.
157
1
Det är nog ingen överklagan du ska göra utan göra en ändring alternativt en ny ansökan om momsen. Ett tips är att ringa skatteverket så kan de säkert hjälpa dig.
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.