Hur "fakturera" kontantbetalande kunder?

21
Jag har ett ganska nytt företag och undrar bara hur jag ska administrera kunder som betalar kontanter på direkten.

När jag skickar fakturor så har dessa en serie på t ex 20120001, 20120002 osv. Men säg att den tredje kunden betalar i kontanter. Ska jag då skicka en faktura ändå som fortsätter i den serien (men som stämplad betald) ?

För mig vore det enklast så, istället för att vissa ska ha fakturor och andra ska ha kvitton och där nummerserier går kors och tvärs...
1324
2
Du får gärna ha 2 olika nummerserier. Så länge respektive serie är obruten. Så om du för fakturor har F20120001...... Och för Kvitton har K20120001.... Hans
2066
2
Det går utmärkt att skriva en faktura med betalvillkor kontant till de det gäller. Obs att samma krav gäller för denna som vilken faktura som helst (dvs vilka uppgifter fakturan ska innehålla).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
90
Hej neonguy, Du kan ta emot kontanter även om du skickat faktura. bokför fakturan mot kassan istället för bank bara. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
21
Ok, några nya frågor. Måste det finnas underskrifter av dels mig själv men också kunden på kontantfakturor? Och måste kunden ha en kopia på fakturan/kvittot på att denne betalat, eller räcker det med att informationen i form av faktura/kontantfaktura är sammanställd i t ex min dator?
27
[quote="neonguy" post=45076]Ok, några nya frågor. Måste det finnas underskrifter av dels mig själv men också kunden på kontantfakturor? Och måste kunden ha en kopia på fakturan/kvittot på att denne betalat, eller räcker det med att informationen i form av faktura/kontantfaktura är sammanställd i t ex min dator?[/quote] Kunden behöver ju en kvittens på att han betalat och då han inte betalat via bank är det en given regel att kunden får ett skrivet kvitto där du bekräftar betalning med organisationsnummer. Du kan även använda "den gamla metoden" med påskrift o.s.v. Huvudsaken är att han får ett kvitto med summa, datum och org.nummer. Sedan redovisar ju du själv moms och så vidare i din egna bokföring.
http://bredbandsbloggen.se -ge kritik på din internetleverantör, se vad andra tycker http://www.drivrutiner.net/program/kontor/bokforing.php - program och lösningar för bokföring

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.