Enskild firma inom webbutveckling/design

4
Tja! Jag funderar väldigt starkt på att starta en enskild firma. Har läst på lite men jag fastnar på vissa saker som bokföring, skatt och moms.



Jag undrar om det finns någon här inne som har en enskild firma inom branschen webbutveckling/design eller något liknande inom det grafiska.



Jag skulle vilja ställa lite frågor angående saker som bokföring etc.



Vill inte sno någons idé, bara veta hur de har det med pappersarbetet!



Finns det någon vänlig själ som är villig att svara på mina frågor? (utanför forumet ex. MSN)



MVH

Antonio
ww.toniosite.net
134
Hejsan! [br] [br]Jag startade själv EF inom reklam/design i Januari 06 och var precis som du JÄTTEnervös inför allt med bokföring osv. Men det var inte alls så svårt som man kan tro. Jag tycker du skall kolla i ditt nätverk om du har någon med revisorskunskap som du kan "bolla tankar med". Jag har en kille + detta forum och det har än så länge räckt för mig. Har du några mer precisa frågor. Ställ dem här så kommer du garanterat få bra svar. Det finns även en [u]hel del[/u] gamla trådar att läsa igenom där folk i samma sitts som du ställt de flesta frågorna.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Ok då kör jag på här =)... [br] [br]Har läst lite om[b] F-Skatt [/b]och [b]FA-skatt[/b]. Vad är skillnaden? [br] [br]Hur betalar man in skatt? [br] [br]Sen förstår jag absolut ingenting om [b]moms[/b]! [br] [br]Om jag exempelvis har ett företag som har en kund eller två..sen avslutas arbetet med dessa kunder och jag har inget arbete på kanske en månad tills det dyker upp nåt nytt? Vad händer då? Vad gör jag då?([i]tänker om företaget har en trög start med lite kunder i början[/i])
ww.toniosite.net
134
Du kan ju till att börja med kolla om du har rätt till "starta eget bidrag". Vet inte riktigt vilka kriterier som gäller där, men du skall höra med Arbetsförmedlingen ang. det. Sen kan jag rekomendera dig att ta kontakt med tex nyföretagarcentrum för ett möte. De hjälper dig fylla i ansökan om F-skatt osv. Även bygga upp en enklare budget för första året. www.nyforetagarcentrum.se [br] [br]Dina frågor: [br][b]F-skatt / FA-skatt.[/b] [br]F-skatt innebär att du inte "kan" bli anställd på annat sätt än mot faktura. [br] [br]FA-skatt innebär att du både kan driva din firma/företag men samtidigt vara anställd i "vanlig" ordning. Då betalar din arbetsgivare A-skatten medans du får hålla ordning på din F-skatt o betala den. (vanligt om man har firman som bi-syssla) [br] [br]Du betalar in skatten till ditt konto hos skatteverket. Du får all information ang. det när du får din plan för preliminärskatt för första året. [br] [br][b]Moms[/b] är i Sverige 25% när du säljer en tjänst. När du t.ex skickar en faktura lägger du på 25% moms på totalbeloppet och får sedan betala in den summan till skatteverket 1 och en halv månad senare (12e varje månad då du förhoppningsvis fått pengarna från kunden). När du däremot får en faktura/gör ett inköp får du dra av 25% (om det nu inte är någon annan momssatts (inte så vanligt, mat/tidningar bla är 6% tror jag). Du deklarerar din skatt en gång i månaden (vanligast för mindre firmor) och då får du en blankett "skattedekl." hemskickad som skall fyllas i [br]- total inkomst netto [br]- utgående moms [br]- ingående moms [br] [br]Sen kvittas momsen mot varann och du får ant betala in eller få tillbaka pengar. Det beror på om du skickat mycket fakturor eller bara fått fakturor / gjort inköp. [br] [br][b]Om du nu inte har någon inkomst en månad[/b] får du se till att ha pengar i företaget ändå så du kan betala in din prelskatt och ev. instående moms. Det kommer du inte ifrån. Du kan däremot begära uppskov från skatt de 3 första månaderna. De gjorde jag och då hann man bygga upp ett mindre kapital för att ha råd med skatt osv när det väl började rulla... [br] [br] [br] [br]Rör säkert till det mer för dig. Men som sagt, jag rekomenderar att du sätter dig ner, bokar ett möte med någon som verkligen kan det här. Det mesta klarnar när allt börjar rulla igång. Läs, låna böcker, läs läs läs.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
134
Inte för att göra reklam för någon, men jag kan verkligen rekomendera dig att köpa Björn L:s bok "ENSKILD FIRMA" eller liknande. Just den boken har i alla fall jag vänt mig mot när jag sökt information som jag inte hittat någon annanstans. Sen kommer ju det här med bokföringsfrågor dyka upp. Det är inte heller så svårt som det låter, men det är inte lätt heller och det finns böcker som svarar på mycket bokföringsfrågor. [br] [br]Det finns en kille här i forumet som säljer böcker för just egna företagare (har jag fått för mig). Han har en en webbplats, sök på google så hittar du säkert.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Tack så mycket detta var mycket värdefull information! [br] [br]Jag är fundersam över hur jag ska göra allt. Jag börjar med att registrera namnet. Sen vet jag inte. [br] [br]Just nu har jag inga kunder. Jag har en potentiell kund men tror inte detta räcker. Det är nog bäst om jag har det säkert med att jag ska ha någon tjänst att utföra under en längre period innan jag gör allting eller? [br] [br]Hur gjorde du när du började? Du sysslar ju med grafik, rätt nära mitt spår med webdesign och webbutveckling. Man erbjuder en tjänst som eventuellt måste underhållas också... [br] [br]Jag vill helst börja med företaget som en bisyssla så att jag inte är helt beroende av det ekonomiskt. Man får väl inte F-skattesedel om man inte har tillräckligt många arbetsgivare heller om jag läst på rätt? Man måste kunna kallas "näringsverksamhet"...
ww.toniosite.net
134
jag är medlem i ett nätverk av egna företagare och vi delar på alla uppdrag vi får in till nätverket, så jag var säker på att ha jobb i alla fall första halvåret där igenom. Så jag hade det ju väldigt bra på så vis. Att vara HELT själv utan KLARA kunder är nog svårt om du inte har pengar till vääääärsta marknadsföringen av dig själv. [br] [br]Sen finns det en hemsida... hmm... www.foretagsregistrering.se där du ansöker om F(FA)-skatt och registrerar till företag "på samma gång". Där körde jag i alla fall, sen är det bara att chansa :=) Går det så går det, går det inte så, ja..... ordnar det sig alltid ändå.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Tack igen för infon! [br] [br]Har satt mig ner med en första version av min affärsplan. Rätt bra grej att göra, man tänker faktist till... [br] [br]Har bokat möte hos nyföretagarcentrum...Hoppas det går för mig där! [br] [br]Wish me luck!
ww.toniosite.net
68
[quote="Toniosite"]Tack igen för infon! [br] [br]Har satt mig ner med en första version av min affärsplan. Rätt bra grej att göra, man tänker faktist till... [br] [br]Har bokat möte hos nyföretagarcentrum...Hoppas det går för mig där! [br] [br]Wish me luck![/quote] [br] [br]Hej, [br] [br]Självklart önskar vi dig lycka till :grin: [br] [br]MVH [br] [br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
114
Nyföretagarcentrum, det är inte kommunens va? Kolla kommunens Näringslivskontor också. Det finns säkert något lokalt bra nätverk också. På vissa håll kan man bli adept i ALMIs mentorprogram gratis. Satsa på att träffa andra företagare en del.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.