Enskild firma samtidigt som jag studerar

3
Hej alla!

Mitt första inlägg här, verkar vara ett fint ställe.

Har en fråga som det vore jättesnällt om någon av er kan svara på. Jag har nu en fast anställning heltid på ett företag som fotograf. I Januari planerar jag att säga upp mig och starta enskild firma, börja frilansa.

Saken är också att jag samtidigt tänkte läsa lite distanskurser på universitet. Jag gör det, både för att det är kurser som jag är intresserad av och har nytta utav samtidigt som jag behöver studentlånet och studentbidraget.

Enligt CSN får man tjäna 70 400 kr per halvår om man studerar heltid innan man blir återbetalningsskylldig. Det så kallade fribeloppet.

Det är här min fråga kommer in, det är ju enkelt att som anställd räkna ut hur mycket man får tjäna. Helt enkelt 70 400 kr innan skatt. Men som egenföretagare blir det ju en annan sak eftersom man har moms, sociala avgifter, skatt, utgifter och kostnader att tänka på.

Finns de någon här, som enkelt kan förklara för mig. Hur jag ska räkna ut hur mycket man kan fakturera sina kunder innan jag blir återbetalningsskylldig. Jag har inga problem med att betala tillbaka pengar om jag kommer över beloppet, det är bara det att det är bra att veta så man inte köper hattar för pengarna och sedan står där med en fet faktura från CSN =)

Låt säga att jag fakturerar en kund 10 000 kronor för ett jobb. Hur stort belopp ska jag subtrahera från fribeloppet? Alltså, tänka "nu kan jag fakturera X antal kronor till utan att jag blir återbetalningsskyldig"

Har också förstått att man kan räkna bort kostnader och utgifter på något sätt, på vilket vis ska jag ta med dem i beräkningen?

Sorry för att jag skriver ett sånt här jobbigt inlägg, jättetacksam för svar.

mvh
Hanna
157
1
Hej och välkommen! En snabb fråga: Har du kollat med CSN om vad dom säger? De borde rimligtvis ha svar på dina funderingar. Lycka till!
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
3
[quote="carl_jonas" post=45217]Hej och välkommen! En snabb fråga: Har du kollat med CSN om vad dom säger? De borde rimligtvis ha svar på dina funderingar. Lycka till![/quote] Tack för svaret Carl Har mailat dem, men förstår inte riktigt, de skriver: Det som blir över från inkomstslagen kapital, tjänst och näring läggs ihop och är den summa som du ska rapportera till csn. Du ska räkna ihop vinsten och subtrahera avdrag och meddela den till csn. Tänkte därför fråga här, om det är någon som vet hur man ska räkna.
157
1
Jag är lite osäker när det gäller detta, tyvärr. Men om ingen annan svarar här så kan du ju alltid ringa dem? Någon borde ju ha ett vettigt svar?
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
632
3
Till att börja med så måste man veta din ålder för att ha någon chans att komma nära sanningen. Men ett exakt belopp är svårt att komma fram till. Grunden är ju intäkter - kostnader = vinst Vinsten skattar du på. Sociala avgifter och inkomstskatt. Det är dock ditt "resultat" efter att vi dragit bort dina sociala avgifter som kommer att betraktas som din bruttolön.
3
[quote="krjh" post=45221]Till att börja med så måste man veta din ålder för att ha någon chans att komma nära sanningen. Men ett exakt belopp är svårt att komma fram till. Grunden är ju intäkter - kostnader = vinst Vinsten skattar du på. Sociala avgifter och inkomstskatt. Det är dock ditt "resultat" efter att vi dragit bort dina sociala avgifter som kommer att betraktas som din bruttolön.[/quote] Stort tack för svaret krjh! Hittade en kalkylator, och räknade ut en hypotetisk situation. Bifogade filen, tycker du att det stämmer? =) Och här är kalkylatorn: https://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt
3
Hi Want to ask you, what have you done for a-kassa as a student and egenforetagare. what do you recommend for income insurance as a photographer.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.